Valet mellan e-handel och fysisk butik är numer sällan en antingen eller-fråga. Många handlare kör som bekant med båda uppläggen.
Vi på Ehandel bestämde oss för att ta ta reda på hur handlarna tänker i valet mellan fysiskt och online. Och vad det finns för fördelar med de olika uppläggen och med kombinationen.
Först ut är Elgiganten. Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-commerce på kedjan, säger att man ser många fördelar med att både ha en hög närvaro, såväl fysiskt som online.
Båda uppläggen spelar en central roll för att vi ska kunna möta kunderna utifrån deras önskemål. Med över 170 butiker i hela landet har vi en hög tillgänglighet och kan erbjuda anpassningar för de behov olika kunder kan ha, säger Karolina Åhs Karlsson till Ehandel.
Kläm- och kännfördelar i fysisk butik
Samtidigt har hemsidan – där e-handeln är en självklart integrerad del – en central roll, genom hela kundresan.
Många kunder vill besöka och handla hos oss i båda miljöerna, beroende på situation och vilken produkt de önskar. Köp i butik ger exempelvis möjlighet till rådgivning från experter och kunniga säljare – och till att titta och känna på mängder av produkter. Det är den stora fördelen, konstaterar Karolina Åhs Karlsson.
Hon lyfter även fram Elgigantens prova på-upplägg på 30 dagar, vilket har visat sig vara väldigt uppskattat. Kunden kan klicka hem en vara och sedan återlämna den i ett varuhus. Enligt marknadschefen är det ett bra exempel på hur den fysiska och digitala miljön kompletterar varandra.
Med kombinationen fysisk butik och online-butik blir alla kontakter på kundens premisser och det är så vi vill att det ska vara. Vi vill att det ska vara enkelt att göra de val i köpresan som passar kunden bäst.
"Effektivt utnyttjande av lager"
Många köp börjar också i e-handeln, för att sedan hämtas ut efter en halvtimme i en närliggande fysisk butik, tillägger hon.
Med effektivt utnyttjande av lager i butik och närheten till beställande kunder kan de som väljer att handla i e-handeln, även välja fossilfria alternativ med hemleverans samma dag. Det gäller också outletutbudet.
Samtidigt skapar hemsidan och e-handeln en större interaktion med våra kunder genom hela kund och köpresan. Och i kombination med våra butiker kan vi möta kunderna utifrån deras önskemål och möjliggöra köp utifrån deras behov.
Finns det några nackdelar/utmaningar med den här kombinationen?
Nej, vi kommer att fortsätta satsa på vår e-handel, vår hemsida och vår digital närvaro i stort för att hela tiden ligga i framkant och möta kundernas behov. Vi ska även utveckla våra butiker och varuhus i vårt kunderbjudande framåt. Vårt mål är att våra besökare och kunder ska uppleva en omnikanalupplevelse i värdsklass.