ANNONS

E-barometern: "Det sker ingen tillväxt i de fysiska butikerna"

E-barometern: "Det sker ingen tillväxt i de fysiska butikerna"
Carin Blom är lite orolig för de fysiska butikerna
PostNord

E-handeln tar över.

ANNONS

Enligt rapporten E-barometern, för det andra kvartalet 2017, har vi nu nått en brytpunkt i e-handelns tillväxt. Sällanköpshandeln, det vill säga alla typer av varor exklusive livsmedel, växer nu bara på nätet enligt rapporten som tagits fram av PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research. Det sker alltså ingen tillväxt i de fysiska butikerna.

- En förklaring till att vi nått denna brytpunkt är, förutom de självklara fördelarna med e-handel såsom tillgänglighet, bekvämlighet och lägre priser, att butikskedjorna inte tillräckligt väl lyckats hitta samspelet mellan sin digitala och sina fysiska butiker, säger Carin Blom, e-handelsexpert på PostNord.

15 procent tillväxt

E-barometern berättat samtidigt att vi under det andra kvartalet hade en e-handelstillväxt på 15 procent.

- Det betyder att e-handeln stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt under första halvan av året. Det skedde följaktligen ingen tillväxt i de fysiska butikerna under denna period, skriver PostNord i ett pressmeddelande.

Tufft för den fysiska handeln

Nu spĂĄs de fysiska butikerna en tuff framtid enligt Carin Blom:

- Fortsätter trenden med att e-handeln tar all försäljningstillväxt kommer fler detaljhandelsaktörer på den fysiska spelplanen att få det tufft. De butiker som inte har en bra omnikanalstrategi kommer att bli omsprungna, säger Carin Blom.

All tillväxt till e-handeln

Två branscher som har det extra tufft för tillfället sägs vara modehandeln och elektronikhandeln där konkurrensen från utländska aktörer sägs vara mycket hög. Elektronikhandeln lär nog inte göra bättre ifrån sig på detta område med tanke på den nya kemikalieskatten, som endast drabbar inhemska e-handlare och inte utländska.

- Sannolikt kommer all tillväxt framöver även att tillfalla e-handeln, då vi inte ser någon stor förbättring i omvärlden som kan förändra detta, skriver Carin Blom i rapporten.

E-barometern för andra kvartalet 2017 baseras på information som samlats in från 290 e-handelsföretag i juli och augusti i år.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se