Coronakrisen har slagit hårt mot framför allt fysiska butiker, men också mot många av landets e-handlare. När Svensk Handel sammanställer månadens Framtidsindikator visar det sig att många handlare ser ganska pessimistiskt på framtiden. Prognosen ser dock inte lika dyster ut som den för förra månaden då siffrorna hamnade på en "historiskt låg nivå".
Läget är fortsatt alarmerande för många handlare. Varje litet steg som tas mot ett mer normalt tillstånd där vi återigen börjar röra oss ute i våra stadskärnor, köpcentrum och varuhus kommer ha stor betydelse för många butikers möjlighet att överleva krisen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
"Långt ifrån alla nätbutiker har goda tider"
Enligt Svensk Handels mätningar ligger framtidsindikatorn för sällanköpshandeln för närvarande på 67,3, vilket är 22,1 enheter lägre än i maj förra året.
Även i e-handeln faller framtidstron, vilket gör att framtidsindikatorn totalt sett landar på den lägsta nivån sedan mätningarna inleddes för två år sedan. I e-handeln ligger framtidsindikatorn på 99,6 vilket alltså är betydligt bättre än sällanköpshandelns helhetssiffra. Det neutrala värdet ligger på 100, så framtidsutsikten är alltså övervägande negativ oavsett försäljningskanal.
Trots att karantäntillvaron har gjort att många handlar mer på nätet ser vi också att det ekonomiskt osäkra läget gör att långt ifrån alla nätbutiker har goda tider just nu. Fler konsumenter håller helt enkelt i pengarna, säger Karin Johansson.
LÄS ÄVEN: Larmet: "Aviseringar om att man planerar att höja hyran"