ANNONS

Dystra trenden för DTC-varumärken - får låga betyg

Här är åtgärderna som kan vända historiken.

ANNONS

Vad får kunderna att välja, eller välja bort, de varumärken som säljer direkt till dem? Det avslöjar Prisjakt i den senaste Konsumentkompassen för det första kvartalet i år.

Där visar det sig att 22 procent hellre handlar från en vanlig butik, medan 19 procent föredrar att shoppa direkt från varumärket eller tillverkaren. För 53 procent spelar det dock ingen roll.

Det som avgör är ditt erbjudande. Först och främst behöver du ha bra priser, i tider med hög inflation och ökade räntor är det inte förvånande. Även bra köpvillkor hamnar högt upp i konsumenternas prioriteringslista. Kanske är det dags att lyfta upp budskap om bytesrätt och returrätt när greppet om plånboken hårdnar, säger Oscar hagman, analytiker på Prisjakt, i rapporten.

Hela 73 procent svarar att just bra priser är avgörande för valet, medan 45 procent uppger bra köpvillkor. En annan viktig faktor är gratis frakt, som får 40 procent av svaren. Och underskatta inte vikten av en fysisk butik i närheten, något som 35 procent anser är viktigt.

Får stryk i omdömen

Men på en punkt sticker DTC-varumärkena ut riktigt ordentligt. Dessvärre är det i negativ bemärkelse. De får nämligen ett betydligt lägre genomsnittligt betyg på Prisjakt, 5 av 10 för att vara exakt. Medan den genomsnittliga butiken landar på 8,6 av 10, hos jämförelsesajten.

Skillnaden är markant och det finns sannolikt flera anledningar till det. En sak är dock säker: Att leverera i de aspekter som konsumenterna tycker är viktiga ökar kundnöjdheten. En rekommendation är ett starkt köpargument för konsumenten och en viktig del av din marknadsföring, säger Oscar Hagman.

Så hur ska DTC-varumärkena både öka affären och få fler nöjda kunder? Enligt Oscar Hagman gäller det att vara lyhörd och ta tag i de problem som får kunderna att slå bakut.

Identifiera förbättringsområden, vidta åtgärder och arbeta aktivt med butiksomdömen (även produktomdömen för DTC-varumärken), så är jag övertygad om att kundnöjdheten på Prisjakt ökar - liksom försäljningen, säger han.

Nils Lund
nils@ehandel.se