Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Dystert för e-handeln: "Sjunkande tillväxttal resten av året"

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

“Omsättningen runt 70 procent högre”.

ANNONS

I går rapporterade Svensk Dagligvaruhandel att e-handeln med mat hade minskat med 32,5 procent under april månad. Så illa är det dock inte när det kommer till hela e-handeln, enligt Svensk Handel som idag släppte sin E-handelsindikator.

LÄS ÄVEN: E-handeln backade med 30 procent: “Högre än före pandemin”

Inte helt oväntat så backar dock e-handeln i stort, men med 15 procent under april. En siffra som i princip gäller januari till och med april, då den låg på minus 14 procent för den perioden. E-handeln är på tillbakagång men det är främst om man jämför med pandemisiffror.

E-handelns omsättning fortsätter att falla tillbaka från höga nivåer men ligger fortfarande markant högre än före pandemin. Jämför vi med januari och februari 2020 så är e-handelsomsättningen runt 70 procent högre i april 2022. Sjunkande tillväxttal jämfört med 2021 är dock det mest sannolika för resten av året, kommenterar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, rapporten.

“Beteendeförändringen kvarstår”

Andelen konsumenter som e-handlade låg på 70 procent, vilket kan jämföras med 72 procent samma period i fjol. Det genomsnittliga köpbeloppet minskade även med 16 procent under april. Och det är främst köpbeloppet som ska stå bakom nedgången.

De lägre genomsnittliga köpbeloppen är fortsatt huvudförklaringen till nedgången i e-handelns omsättning, medan andelen av befolkningen som e-handlar i stort sett ligger kvar på de höga nivåer som rådde i början av pandemin. Det betyder att beteendeförändringen från pandemin än så länge kvarstår, men att man nu blandar mer mellan fysisk butikshandel och e-handel, förklarar Johan Davidson.

Dela artikeln: