Svensk handel går en tuff vår till mötes. Enligt Svensk Handels Handelsbarometer för januari 2025 är framtidsutsikterna fortsatt pessimistiska, särskilt inom sällanköpsvaruhandeln. Konsumenternas svaga köpkraft och hård konkurrens från utländska e-handelsjättar sätter käppar i hjulet för en bred återhämtning.
Trots vissa ljusglimtar inom dagligvaru- och partihandeln, präglas handelsbranschen av en övervägande negativ syn på de kommande tre månaderna. Framtidsindikatorn, som mäter handlarnas förväntningar på försäljning, lönsamhet och anställningar, ligger under det kritiska 100-strecket för samtliga delbranscher. Särskilt oroande är läget inom sällanköpsvaruhandeln där indikatorn sjunkit markant.
Mötesplatsen för den svenska e-handeln
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Om Ehandel
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Om Ehandel