Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Dustin sålde för 3,4 miljarder - "svårbedömd marknadsutveckling"

Konferensrumsinvesteringar gav en rejäl försäljningsboost
Foto: iStock
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Stark tillväxt bland små och medelstora företag.

ANNONS

Den nordiska e-handelsjätten Dustin visar idag upp siffrorna för sitt tredje kvartal, som sträcker sig mellan den 1 mars och 31 maj. Omsättningen landade på nära 3,4 miljarder kronor, vilket var en ökning med 3,8 procent jämfört med samma period i fjol.

Företaget har dock förstås varit påverkat av den komponentbrist som uppstått på elektronikmarknaden i spåren av pandemin.

Vi har utvecklats starkt inom vår onlinebaserade kärnverksamhet och stärkt vår position på marknaden. Trots påverkan av komponentbrist och långa leveranstider har vi mött efterfrågan på hårdvara genom proaktivitet i våra inköp och nära relationer till våra leverantörer, säger Dustins vd Thomas Ekman i en kommentar till delårsrapporten.

"Lönsam tillväxt i både Norden och Benelux"

Trots en utmanande omvärld så rapporterar Dustin “god lönsamhetsförbättring”. Periodens resultat landade på 79,3 miljoner kronor, jämfört med 31,1 miljoner i fjol.

Vår dynamiska prismodell och kostnadsdisciplin resulterade i att det justerade EBITA-resultatet ökade med 49 procent till 158 miljoner kronor (106) och EBITA-marginalen till 4,7 procent (3,2). Förvärvet av Centralpoint stärker vår position i Benelux och kombinationen av våra verksamheter skapar goda förutsättningar för långsiktigt lönsam tillväxt i både Norden och Benelux samt fortsatt expansion i Europa, säger Thomas Ekman.

Den största tillväxten för Dustin låg inom SMB, små och medelstora bolag, där man ökade försäljningen med 14,5 procent. En tillväxt som bland annat tillskrivs att många företag just nu väljer att uppgradera sina konferensrum. Försäljningen till privatpersoner (B2C) växte med 6,5 procent och försäljningen till storbolag och offentlig sektor (LCP) sjönk med 2,6 procent.

Vi ser goda möjligheter att ytterligare stärka vår marknadsposition framgent, trots en i det korta perspektivet svårbedömd marknadsutveckling vad gäller tillgång på hårdvara, säger Thomas Ekman.

Dela artikeln: