ANNONS

Duons unika e-handel med sting - är redan på väg mot 10 miljoner

Beväpnade med bivax tar Albin Ljudén och Victor Olsmats Sverige med storm

Växte ur garaget när efterfrågan rusade.

ANNONS

När Albin Ljudén och Victor Olsmats ville ta upp kampen mot engångsplast i köket, så vände de sig till bivax. Redan sista året på gymnasiet omsatte deras UF-företag över 1 miljon kronor och i dag har de flyttat från Victors garage, via Albins uthus, till en egen lokal i Boländerna utanför Uppsala.

De har översköljts med priser för sin företagsamhet och sina bivaxdukar, tillverkade på lokalproducerat bivax, och affären har bevisligen sting.

Under 2021 räknar vi på att nå runt tio miljoner, berättar Albin Ljudén för Ehandel.

Dukarna säljer de via sin e-handel, Bivaxfabriken.se. Valet av bivax som material som en ersättare till plast har verkligen betalat sig för den unga duon.

Varför vi valde att satsa på just bivaxdukar berodde på att vi sökte efter en hållbar produkt som skulle fungera bra i en e-handel, vi visste att vi ville bygga en hemsida och driva trafik genom digital marknadsföring. När vi sedan hittade bivaxdukar kände vi att vi hade hittat rätt, den var spännande, miljövänlig och perfekt för att minska engångsplast. Sedan så var det också en fördel att vi kunde tillverka produkten själva och att den inte tog upp så mycket plats logistikmässigt.

Bolaget har i dag också vuxit arbetsstyrkan för att hänga med i efterfrågan. Och än större kan den bli. För samtidigt siktar man mot en lansering i Tyskland innan sommaren och det långsiktiga målet är att bli störst i Europa inom fem år.

Under 2021 har vi snittat cirka 300 order per vecka. Denna månad har vi hittills fått lite drygt 1800 order. Så mycket riktigt blir det en hel del jobb i produktionen. För att klara av att producera allt så har vi därför mellan tre till fem timanställda här dagligen som hjälper oss att nå våra mål, säger Albin Ljudén.

Nils Lund
nils@ehandel.se