ANNONS

Duons e-handel rusar - siktar mot 50 miljoner: "Hade noll erfarenhet"

Robin Hellström och John Lund ligger bakom snabbväxande Campingaffären

Sålde för 600 000 kronor redan första helgen

ANNONS

I tider där det är mycket depp är det också härligt att rapportera om lite pepp. Här är en av de e-handlare som gått bra, trots alla mörka konjunkturmoln på himlen. Det handlar om Campingaffären, en marknadsplats för campingutrustning.

De som ligger bakom den heter John Lund, 36 år, och Robin Hellström, 34, och satsningen har fått en flygande start. Efter bara åtta månader hade man omsatt 9 miljoner och nu säger man sig ta stora marknadsandelar i branschen.

Vi har drivit företag sedan vi var unga. I början var det i bilbranchen, men sedan sju år tillbaka driver vi Nordic Center i Göteborg, som är återförsäljare för sex varumärken av husvagnar och husbilar. Men då vi sett ett ökat intresse för camping- och outdoorsegmentet började vi kika mot e-handel för tillbehörskategorin, säger John Lund till Ehandel.

Ett bra drag skulle det visa sig.

När väl Campingaffären.se gick live så gjorde den det med bravur. Vi sålde för 600 000 kronor första helgen, sedan har det bara snurrat på.

"Har alla de största påkopplade"

Han beskriver Campingaffären som "ett litet mini-Amazon för campare och outdoormänniskor" och uppenbarligen har man hittat en publik.

Det finns en hel del e-handlare med samma produkter som oss. Men det som är den stora skillnaden hos oss är att vi inte är en ”butik” på nätet, utan en marknadsplats. Vi har alla de största leverantörerna i Europa påkopplade, där kunder kan se olika priser och olika leveranstider på produkten de väljer att köpa, säger John Lund och fortsätter:

Valalternativet kan ibland vara fyra till fem stycken av samma produkt. Tanken med hela affärsidén var att bygga något som ingen gjort tidigare. Jag tror det är det som är framgångssagan.

Det har dock inte enkom varit guld och gröna skogar. Vid en titt på omdömen från konsumenter så blandas högt och lågt. Bolaget har hittills uppnått ett snittomdöme på 3,8 av 5 på Trustpilot, baserat på 141 betyg. Det verkar med andra ord finnas lite växtvärk här.

Kunderna som skrivit att de inte mottagit en produkt är de som har köpt en produkt hos en leverantör, som inte hade den i lager. Oftast är detta också den billigaste produkten av samma artikel. De kunde valt en lite dyrare produkt av samma artikel och fått den skickad till sig, säger John Lund och fortsätter:

De kunderna som får en leveransförsening blir automatiskt mailade efter tio dagar om förseningen och blir erbjuden samma produkt från en annan leverantör som har den i lager, men då till ett dyrare pris. Oftast väljer kunden att vänta istället.

"Snabb tillväxt kostar"

Att bygga en snabbväxande, ny e-handel från grunden har också sitt pris. Exakt vilka summor man plöjt ned i satsningen avslöjar man inte. Däremot berättar John att de, trots den offensiva starten, är lönsamma.

Snabb tillväxt kostar som ni vet. Den dyraste posten är marknadsföring som är A och O ifall man skall lyckas och synas. Lager och personal kommer därefter. Från starten så är det positiva siffror. Inför vintern gasar vi på med marknadsföring, så inför kommande år har vi budgeterat för fem gånger så hög omsättning.

Målet är alltså att nå 50 miljoner kronor i omsättning under 2023. Sannerligen inget dåligt facit, om det lyckas. Inte minst med tanke på att duon var nybörjare på e-handel.

Vi hade noll erfarenhet av att bygga en e-handel. Byggnationen tog cirka två månader 24/7 med frontend, appintegrationer och den helautomatiska synkningen mot leverantörerna. Även leverantörerna/grossisterna hade sina problem med att få till det med synkningen, då de aldrig jobbat på det viset tidigare mot återförsäljare och e-handel i hela Europa.

"Gav ett extra glädjeskutt"

Men när leverantörerna väl fick integrationen på plats, då såg man att man verkligen hade en spännande affär på gång.

Att de löste det efter att ha sett vår frontend gav ett extra glädjeskutt. Det visade också att de var beredda att satsa på vår e-handel. Idag har vi landsdomäner och en internationell domän med landsspecifika valutor och leveransalternativ till tio länder. Huvudmarknaden är Sverige.

Innan vi rundar av kan vi också konstatera att framgångarna med Campingaffären givit blodad tand. Nu är man i full färd med att starta bolaget Swe Commerce Enterprise Ab, som kommer att inhysa Parfymaffären.se, Barnaffären.se och Erotikaffären.se. Dessutom ska Matlagningsaffären.se vara under uppbyggnad.

Nils Lund
nils@ehandel.se