ANNONS

Duon bakom nya e-handelsraketen – krossar rekordet igen: "Haft rätt"

David Brudö och Johnny Persson är grundarduon bakom Zeeksack

Gick från 3 till över 16 miljoner på ett år.

ANNONS

Förra veckan rapporterade vi om e-handlaren Zeeksack som till synes dök upp från ingenstans, med sina organiserade ryggsäckar, och växte i rekordfart under 2023 - dessutom lönsamt.

Framgången är långt ifrån någon slump. Bakom uppstickaren står bland annat en rutinerad e-handelsgrundare, som hittade ett sätt att erövra en redan mättad marknad. Det är med andra ord en väldigt spännande ny aktör, vars resa är värd att följa lite extra.

Zeeksack drivs av Johnny Persson och mig, David. Johnny inledde sin e-handelsbana genom att studera till e-handelschef på IHM och jag har e-handelserfarenhet som medgrundare av bolag som Fyndiq och resedeals-sajten Destly. Grundkonceptet bakom Zeeksack togs fram av produktdesignern Daniel Ekstam som fortfarande hjälper oss med produktutveckling. Till vår hjälp har vi även ett nätverk av duktiga kreatörer och partners som hjälper oss med logistik, lager och support, säger David Brudö, medgrundare av Zeeksack, till Ehandel.

Utrustade med tung e-handelskunskap gav man sig i kast med en marknad som är oerhört konkurrensutsatt. Det finns ett närmast oändligt hav av varumärken och modeller, men trots det hittade man ett koncept som man tyckte saknades.

Vi älskar ryggsäckar! Såväl vi som många andra använder en ryggsäck dagligen, men de är ofta opraktiska när det gäller att hålla ordning på alla saker. När man öppnar ryggsäcken är det oftast ett kaos av prylar.

Var fick ni designidén ifrån?

Idén bakom Zeeksack är att minska stressen som uppstår när man måste rota runt efter mobilladdaren längst ner i väskan, bland träningskläder och matlådor. Vi valde därför att hämta inspiration från den organiserade designen hos bland annat kameraväskor.

Var ni någonsin oroliga för konkurrensen och att marknaden var mättad?

Vi adresserar en supermättad marknad. Ryggsäckar finns överallt i alla olika prisklasser. Så visst fanns det en oro kring det. Samtidigt var det tydligt att det saknades en ryggsäck i det nedre premium-segmentet som fokuserar på välbefinnande och att verkligen hjälpa användare att organisera sitt aktiva liv och sin vardag. Utifrån responsen vi fått av marknaden verkar det som att vi haft rätt i det antagande, säger David Brudö.

"Genial i det enkla"

De såg också hur en organiserad ryggsäck kunde bidra till att minska vardagsstressen i alla fall i ett specifikt moment: När man behöver plocka upp just den där prylen som försvunnit någonstans i kaoset med det övriga innehållet däri.

Zeeksack handlar om mer än bara ryggsäckar och accessoarer. Vi har egna erfarenheter av psykisk ohälsa och brinner därför för människors mentala hälsa och välbefinnande överlag. Vårt mål är att hjälpa så många människor som möjligt att leva ett mindre stressigt och mer organiserat liv. Den autenticiteten tror vi är en av våra konkurrensfördelar.

Många av dagens nyare varumärken som etablerat sig på marknaden med sina ryggsäckar började med gräsrotsfinansiering. Faktum är att det här var något som Zeeksack också testade inledningsvis, men utan någon större framgång.

Vi testade faktiskt gräsrotsfinansiering via Kickstarter alldeles i början av bolagsresan. Det gick okej, men inte fantastiskt och rent kostnadsmässigt blev det faktiskt en minusaffär. Vi genomförde kampanjen precis i början av pandemin, innan e-handelsboomen och lärde oss att produkter som finansieras via gräsrotsfinansiering nog bör ha någon tekniskt häftig funktion eller gimmick, medan vi mer fokuserade på praktisk och funktionell design.

Trots det bakslaget gav man inte upp, utan fortsatte på egen hand. Och det vet vi i dag var ett alldeles utmärkt beslut.

En kund beskrev vår toppsäljare i en recension en gång som "genial i det enkla". Det har blivit ledord som vi försöker jobba efter i allt från produktutveckling till marknadsföringsmaterial.

Slår rekord i år igen

Zeeksack hade, som tidigare nämnt, ett riktigt succéår under 2023. Omsättningen skenade från 2,8 till 16,5 miljoner kronor - en tillväxt på hisnande 479 procent. Samtidigt vände man en förlust på nästan -370 000 till en vinst på nära 240 000 kronor. Trots den utvecklingen har man lyckats toppa det redan under första halvan i år.

Vi har redan passerat förra årets omsättning, och precis som många andra e-handlare så ser vi fram emot ett starkt avslut under Q4. Vi kan med andra ord konstatera att det kommer bli omsättningsrekord i år igen.

Vad är de främsta utmaningarna för er just nu?

Det handlar just nu om att balansera tillväxt, lönsamhet och likviditet. Vi växer kraftigt utan att ha tagit in riskkapital och tillväxt kostar, vilket gör att vi hela tiden får göra avvägningar. Fram tills nu har fokuset varit att växa, vilket i många fall kan påverka lönsamhet och likviditet negativt, framför allt när man går in på nya marknader.

Fokuset på tillväxt har förstås inte försvunnit, men har mer flyttats mot att bygga bättre marginaler och skapa en än mer lönsam affär.

Nu har vi kommit till en punkt där vi kan börja optimera processer inom till exempel produktion och logistik, vilket över tid kommer att ha en positiv inverkan på lönsamheten.

Vad är den långsiktiga målsättningen med Zeeksack?

Vårt största fokus och vår mission är att med våra produkter hjälpa så många människor som möjligt att organisera sina liv och minska onödig stress. Vi vill bygga ett hållbart bolag genom att kombinera lönsamhet och långsiktighet med hänsyn till miljön och människor.

Var man ser omsättningen landa om tre till fem år vill man dock inte ge någon prognos för i dagsläget.

Med tanke på den föränderliga värld vi lever i så spekulerar vi inte så mycket i framtida siffror, annat än att vi hela tiden jobbar för att nå bästa möjliga resultat utifrån de förutsättningar som råder för stunden. Men anledningen till att vi gör det vi gör är självklart för att vi ser att det finns en global potential, både vad gäller impact och omsättning, avslutar David Brudö.

Nils Lund
nils@ehandel.se