Björn Borg nätar in ännu en rapport. Och den här gången är det perioden juli till och med september som avhandlas, alltså tredje kvartalet.
Modesäljarens nettoomsättning uppgick till 248,6 miljoner kronor, jämfört med 240,1 miljoner i fjol. Det motsvarar en ökning med 3,5 procent.
Upp med 28 procent
Omsättningen för e-handeln, via återförsäljare, minskade samtidigt med 4,7 procent till 82,2 miljoner (86,3). Den egna e-handelsförsäljningen var samtidigt upp med hela 28 procent till 29,5 miljoner (22,9).
Rörelseresultatet (EBIT) sjönk dock till 30,6 miljoner, från 52,4 miljoner året innan. Och resultat efter skatt halverades nästan till 22,2 miljoner (40,1), medan resultat per aktie minskade till 0,88 kronor (1,59). Men vd:n Henrik Bunge är ändå nöjd.
Vi ser en mycket stark tillväxt för vår egen e-handel som ökar med 28 procent under årets tredje kvartal. Och rensat för engångsposter och valutaförändringar, så har vi aldrig visat på högre lönsamhet i ett kvartal, kommenterar han.