ANNONS

Dumpades av Amazon, Zalando och Asos - svarar på kritiken

John Lyttle, koncern-vd på Boohoo

"Vi kommer inte att tveka en sekund".

ANNONS

Flera stora återförsäljare avbröt sina samarbeten med Boohoo efter rapporter om missförhållanden på företagets fabriker. Nu svarar modebolaget på kritiken.

Vi tar väldigt allvarligt på anklagelserna om missförhållanden, dåliga arbetsvillkor och underbetalda arbetare. Bolaget kommer inte att tolerera några som helst incidenter som går i strid med vår uppförandekod. Vi kommer inte att tveka en sekund att bryta med leverantörer som inte sköter sig, skriver man i ett uttalande.

Boohoo uppger nu att man undersöker anklagelserna och menar att man i inledningen av den processen också hittat felaktigheter i medias rapportering.

Plaggen man hänvisade till var inte tillverkade i Leicester, utan i Marocko. De skickades för packning i en lokal som tidigare drevs av Jaswal Fashions Limited. Till skillnad från vad som stått i media är de inte och har aldrig varit leverantör till oss. Ordern från NastyGal gjordes hos Revolution Clothing Co Limited, som sen instruerade Morefray Limited att tillverka produkterna i Marocko och packa dem i Leicester.

Säger upp leverantörer

Man säger sig också inte ha hittat några bevis för att arbetarna betalats så lite som 3,50 pund i timmen för utfört jobb.

Däremot har vi upptäckt att man inte levt upp till vår uppförandekod på andra områden.

Man har i samband med detta sagt upp alla avtal med de två nämnda leverantörerna.

LÄS ÄVEN: Amazon, Zalando och Asos bryter med Boohoo: ”Helt oacceptabelt”

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap