E-handlaren och butikskedjan Dogman, som säljer prylar för våra fyrbenta vänner, ger sig i sommar ut på vägarna – i en Dogmobil. Men vad sjutton är då det, tänker du?
Jo, det är inget mindre än en minibuss som för tankarna till den hundliknande bilen i humorfilmen "Dum & Dummare" från 1995.
I samband med premiären av RIX FM Festival i Helsingborg den 3:e juli kommer Dogman rulla igång sin nya satsning ”Dogmobilen” som i sommar ses på vägarna runt om i landet samt i eventbyn på alla festivalstopp, skriver e-handlaren i ett pressmeddelande.
Vi på Ehandel bestämde oss för att ta reda på mer om Dogmobilen. Vad är det här för påhitt egentligen? Är det bara ett PR-jippo eller fyller fyrhjulings-vovven något mer syfte?
Magnus Palmér, marknadschef på Dogman, reder ut:
Den kommer främst att användas i exponeringssyfte i eventbyn under RIX FM Festival. Men den kommer ständigt att vara på vägarna i sommar och besöka våra butiker, delta i olika event och ta influencers på en åktur. Och om projektet får den uppmärksamhet som vi hoppas på, kan det bli fler Dogmobiler i framtiden, säger Magnus Palmér.
Ska ut på Tiktok och Insta
Han tillägger att tanken med Dogmobilen är att "skapa något utanför boxen som kan stärka varumärkeskännedomen". Men också att driva trafik till butikerna och e-handeln. Förhoppningen är dessutom att hundbilen ska få folk att haja till i sociala medier. I bästa fall blir den viral.
Det bästa med bilen är att den skapar engagemang både vid event och i content på exempelvis Tiktok och Instagram. Vi når en fantastiskt bred målgrupp och vem vill inte ta ett foto med denna fyrhjuliga vän?
Idén har legat och puttrat under en längre tid i företagets idébank – och nu ser man en gyllene möjlighet.
I och med att vi nu deltar på RIX FM Festival så har det det äntligen kunnat bli en realitet. Och självklart kommer inspirationen från filmen Dum & Dummare. Tillsammans med Skylthuset i Helsingborg kom vi fram till en bra lösning kring folieringen och pälskänslan.