ANNONS

Dubblade försäljningen i e-handeln - fick leverera till stängda butiker

Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson
Foto: Clas Ohlson

Står nu för nära en femtedel.

ANNONS

Den starka tillväxten för Clas Ohlsons e-handel fortsätter. Nu rapporterar kedjan att företagets försäljning på nätet ökade med 101 procent i mars månad, vilket innebar att man kom upp i 101 miljoner kronor. Det kan jämföras med att den totala försäljningen låg på 4 procent och att omsättningen totalt sett uppgick till 523 miljoner.

Utvecklingen ligger i linje med Clas Ohlsons senaste rapporter, som vittnat om en allt starkare e-handel samtidigt som den fysiska försäljningen stått i princip stilla eller till och med backat. Den senaste månaden har Clas Ohlsons personal i vissa fall bemannat stängda butiker för att kunna hantera e-handelsleveranser med click and collect.

Våra medarbetare gör fantastiska insatser varje dag för att göra våra kunder nöjda och vi har under perioden valt att investera både i marknadsföring och kundupplevelse genom att bemanna upp stängda butiker för att hantera den ökande efterfrågan på leverans utanför butik för onlinebeställningar, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Clas Ohlson tappar under allvarligt läge - online växte med 76 procent

I mars ökade försäljningen i Sverige och Norge medan den backade med en procent i Finland. Försäljningen såg ett rejält tapp utanför Norden, där utvecklingen under månaden låg på minus 25 procent.

Trots fortsatt utmanande förutsättningar på våra försäljningsmarknader lyckades vi öka vår totala försäljning i mars med 4 procent. Försäljningen online visar fortsatt stark tillväxt med en ökning om 101 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Ser vi till enskilda marknader har Norge genomgående utmärkt sig positivt under pandemin, men under mars har vi sett en klart lägre försäljning som en konsekvens av de förlängda restriktionerna. Vi har under månaden haft upp emot hälften av våra norska butiker stängda för besökare. I Sverige och Finland har vi under perioden ökat försäljningen med 5 respektive 6 procent.

Under mars månad stängde Clas Ohlson två av sina butiker, som därmed nu är 227 till antalet.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap