Sedan försäljningen kom igång i början av 2012 har miljonerna rullat in i allt snabbare takt hos e-handlaren Hatstore. För 2016 var målet att nå 30 miljoner kronor i omsättning, och så blev det också, kan delägaren Niklas Nordheim konstatera.
- Ja, det gick även om det var på håret. Dessutom kommer resultatet att bli positivt, så det är vi mycket nöjda med, säger han till Ehandel.se.
Hatstore grundades av Niklas Nordheims ägarkollega Filip Klasson, som i början av 2010-talet hade varit i USA och märkt att utbudet på kepsar var betydligt större på andra sidan Atlanten än på hemmaplan i Sverige. I Filips hemstad Kalmar fick den som ville köpa en keps hålla tillgodo med det tiotal modeller som stadens fysiska butiker hade att erbjuda.
200-300 beställningar om dagen
Filip Klasson, som hade ett intresse för e-handel sedan tidigare, testade att köpa in ett antal kepsar från olika leverantörer för att se om de gick att sälja på nätet. Det gjorde de. Och affärerna rullade på i långsam takt till Filip Karlsson träffade Niklas Nordheim i samband med att de arbetade på samma kontorshotell.
- Vi lärde känna varandra, hjälptes åt med lite saker och märkte att vi var bra på olika delar av att driva ett företag. Så det slutade med att jag gick in som delägare, berättar Niklas Nordheim.
Och med de två entreprenörerna vid rodret dröjde det inte länge förrän succén var ett faktum. I dag har den handfull order om dagen som Hatstore hade till en början vuxit till ett snitt på 200-300 beställningar - varje dag. Filip Klasson, VD, och Niklas Nordheim, ekonomiansvarig, har fått sällskap av tio anställda, och sortimentet har vuxit till att omfatta 4000 huvudbonader.
- Men det är rätt stor skillnad på hur många beställningar vi får i januari jämfört med december eller under sommaren. Just nu är det en lugn period med omkring 150 beställningar om dagen men då har vi samtidigt chansen att göra sådant som vi inte hinner med annars.
Vem är er typiske kund?
- Till största delen är det killar i åldern 13 till 30 år. Men det är samtidigt svårt att säga säkert eftersom det ofta är föräldrarna som handlar, säger Niklas Nordheim, och fortsätter:
- Men vi vill inte hålla oss till det. Alla som vill ha något på huvudet ska kunna hitta det hos oss.
Lanserar i USA nästa år
Hatstore finns nu på nio marknader: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien. Vad som går hem varierar mellan de olika länderna, och på Hatstore har man till exempel märkt att möjligheten att designa sin egen keps på sajten - som företaget har erbjudit sedan 2014 - fungerar särskilt bra i Norge, Tyskland och Sverige.
Nu är Hatstores plan att ta sikte mot kepsens hemmamarknad - USA.
- Det är det långsiktiga målet. Vi förbereder i år och satsar på en lansering nästa år, men det kommer förstås att bli tufft. Där finns en extrem konkurrens.
Om Hatstore har lyckats väl med att konkurrera genom ett stort sortiment i Europa, så kommer det i USA att kräva något mer, menar Niklas Nordheim. I USA finns det redan aktörer med jättestora kepssortiment.
- Men vi skulle kunna bli bäst på det här med egendesignade produkter. Kan vi lyckas med det är det en stor konkurrensfördel.
Målet: 60 miljoner i år
Trots att Hatstore verkar inom ett segment av e-handeln som dras med en förhållandevis hög andel returer, får företaget inte mer än 3-5 procent av alla beställningar tillbaka. Hemligheten stavas “one size”. Hos Hatstore är det mindre vanligt med kepsar i olika storlekar, helt enkelt eftersom de gör lagerhanteringen dyrare och mer komplicerad.
- Kepsar är ju inte så dyra, och med små ordervärden blir det dyrt att frakta. Hade vi fått mycket returer från till exempel Spanien hade inte vår affär gått ihop.
Under 2017 siktar Hatstore på att nå 60 miljoner i omsättning, vilket alltså innebär en fördubbling av förra årets siffra.
- Det kommer att kräva en del, men vi tror ändå på det. Vi har mycket kvar att hämta, avslutar Niklas Nordheim.