Prisjakts framåtblickande rapport Konsumentkompassen är nu släppt. Nu kikar man på det tredje kvartalet, som vi nyligen klivit in i, och det ser tyvärr inte jättebra ut.
En stor del i rapporten är konsumenternas köpkraft, vilken mäts via Prisjakts Köpkraftindex. Detta index sjunker från det andra kvartalet, med 0,5, till 6,4 under Q3.
Det här är det största tappet i köpkraft som vi sett hittills, skriver Prisjakt i samband med rapporten.
Totalt ska det röra sig om en köpkraftminskning på 7,25 procent mot det föregående kvartalet.
Förra kvartalet såg vi indikationer på att svenskarnas köpkraft skulle minska en aning, men det verkar som att det är nu i Q3 som det större tappet sker. Det här är inte positiva nyheter för handeln, speciellt online där färre konsumenter planerar att handla jämfört med tidigare, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights.
Var tredje svensk uppger dock att de har goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor de kommande tre månaderna. Men samma siffra förra kvartalet var 44 procent.
Fysisk handel förväntas samtidigt göra en stark comeback. Detta gör att e-handeln kan straffas extra hårt, då allt fler konsumenter väljer att återgå till de fysiska butikerna.
Att Prisjakts Köpkraftindex minskar så kraftigt samtidigt som färre förväntas handla online gör att Q3 kan bli tuffare än vad många e-handlare förväntat, konstaterar Prisjakt.
E-handeln förväntas backa mest inom Hushållsapparater & vitvaror (-10) och Fordon & tillbehör (-7). Den enda kategorin som förutspås öka online är mode, med tre procentenheter.