Du måste säkra din överlevnad på nätet

Du måste säkra din överlevnad på nätet
Sitt inte lugnt i båten - då blir du dränkt av jättefartyget

Det är dags att sluta vara bekväm.

Superentreprenären Elon Musk vill att människosläktet ska bli en interplanetär art för att säkra vår kollektiva överlevnad. Det kan låta dramatiskt men precis på samma sätt gäller det förmodligen att som svensk e-handlare bredda sina vyer till nya länder för att lyckas överleva i vårt allt mer globaliserade samhälle. Vi avstår från att lägga fram Amazon-kortet ännu en gång - de flesta är nog redan medvetna om det problemet - men när de globala e-handelsjättarna är klara med alla de större marknaderna kommer de att försöka sig på Norden också, trots de utmaningar som finns här i norr.

Många svenska e-handlare verkar dock känna sig trygga med att bara hålla till i Sverige. När vi för tredje året i rad återbesöker Ehandelsindex för att se hur det går med internationaliseringen så framgår det tydligt att det inte rör på sig speciellt fort. Vi läser ofta om duktiga e-handlare som, exempelvis BGA Fotobutik, som nu har expanderat i hela Norden och snart är på väg ut i Europa. Men svensk e-handel som ett kollektiv står ganska stilla när det gäller att gå utomlands.

Svenska e-handlare med nordisk nätbutik:

Andelen e-handlare som expanderat ut i Norden är ungefär tio procent och den andelen har i princip legat stilla sedan 2015. Ehandelsindex siffror baseras på de svenska nätbutiker som har domäner i andra länder så siffrorna är inte huggna i sten. De visar dock tydligt på att utvecklingen inte går särskilt fort framåt. Många känner sig uppenbarligen nöjda med Sverige eller tycker att det är för svårt att ta sig an ett nytt land.

Detta är bland annat en av de stora punkterna under Emeet Nordic i Helsingfors nästa vecka. Hur ökar vi gränshandeln och stärker vår position på marknaden? Att sälja till hela Norden är ett bra första steg, men vi är väldigt kompetenta inom digitalisering här i norr och borde i många fall kunna göra avtryck på den globala marknaden. Något som modehandlarna Chiquelle och NA-KD i princip har som grund för sin verksamhet. Sverige är huvudkontoret till en global verksamhet. Vi får inte glömma att en av e-handelns stora fördelar är att den inte är bunden till en fysisk plats.

Vill ni snacka mer om detta ämne så finns det fortfarande möjlighet att besöka Emeet Nordic. Antalet deltagare är just nu uppe i över 200 och middagen är som vanligt fullbokad. Men hör av er till vår eventavdelningen, under Emeet Helsingborg fanns det alltid plats på gräddhyllan.


(Som vanligt gratis för e-handlare)

LÄS ÄVEN:
Chiquelles VD ska inspirera till global invasion på Emeet
Emeet Nordic: Peter Borgman ska lära finnarna om B2B
Emeet i Finland: "Vi lovar en upplevelse utöver det vanliga"
Succén går utomlands: Premiär för Emeet Nordic i maj

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap