Black Friday blev “Black Weekend” som blev Black Week och nu har vi Black Month på vissa håll. Det är i alla fall många svenska e-handlare som väldigt snart, i slutet av denna vecka, drar igång årets stora rea-fest. Och vissa har redan startat. Det ursprungliga startskottet är dock den 25 november.
I början av veckan tog vi en snabb koll bland de större handlarna och fångade upp en handfull e-handlare som redan kickat igång “Black Friday” och en handfull som planerade att göra det senare i veckan.
Elgiganten var en av dessa och de startar idag, den 17 november.
Hur tänker ni kring planeringen av Black Friday i år?
De sista två åren har i stor utsträckning präglats av pandemin, vilket givetvis begränsat den fysiska handeln. Därför har vi tidigare år framför allt fokuserat på det digitala. I år fokuserar vi mer på vårt omnikanal-erbjudande där vi möter kunderna i kanalerna som passar dem bäst. Alla våra varuhus och butiker är öppna – tillsammans med online. Vi kommer också ha fler erbjudanden än tidigare år, säger Elgigantens kommunikationschef Linnea Cederquist.
När vi frågar om hur de valde startdatum i år så svarar Elgiganten följande:
Vår utgångspunkt är alltid att utgå från kunden och deras köpmönster och anpassar våra kampanjer därefter. Vi har sett att Black Friday-konsumtionen är mer utspridd än tidigare år, då den fokuserade mer till själva fredagen. Vi kommer därför att starta med förtur till Black Friday för våra kundmedlemmar den 17 november det här året.
Boozt.com var redan igång när vi kontaktade dem i tisdags. Och modeaktören bekräftade då att de startat kampanjen under dagen, alltså den 15 november.
Våra Black Friday-erbjudanden började idag för att ge våra kunder möjligheten att ta del av våra starka erbjudande under flera dagar, svarade Boozts kommunikationschef Emma Holmberg.
Hur ser ni på årets shoppingfest?
Black Friday är fortfarande årets största handelsdag och vi ser ingen märkbar förändring i konsumentintresset de senaste åren. Vi hoppas på ett stort intresse från nya och befintliga kunder, säger Emma Holmberg.
Nätapoteket Meds är en av de mer rebelliska nätbutikerna som nu dragit ut Black Friday till en hel månad.
Vi började kampanjperioden redan den första november med ”Black Month”. Detta främst för att ge kunderna chansen att ta vara på uppskattade kampanjer utan att behöva ”stressköpa” saker de kanske inte behöver en specifik vecka, och även för att kunna maximera den kostnadseffektiva kundanskaffningen som perioden för med sig, utan att tumma på vårt kundlöfte, säger Meds vd Björn Thorngren.
Vad är era förhoppningar?
Vår främsta förhoppning är att våra kunder ska uppskatta kampanjperioden och den service vi tillhandahåller. Sedan hoppas och förväntar vi oss att få in många nya, lönsamma och återkommande kunder denna period, säger Björn Thorngren.
Kan ni säga något om hur det går redan nu?
Vi har haft en otroligt lyckad start på november med både ökad tillväxt från tidigare år och vår mest lönsamma kundanskaffning någonsin, säger Björn Thorngren.
Megajätten Dustin har inte startat sin kampanj ännu och planerar att köra en mer traditionell Black Week, med start måndag. Men inte helt olikt Elgiganten, så öppnar man upp för nyhetsbrevs-prenumeranter redan den 18 november.
Våra lojala kunder kommer att få förtur till kampanjen och för de smygstartar vi redan nu på fredag. Genom att ha kampanjen under hela veckan och inte enbart på fredagen ger vi våra kunder chansen att ta del av alla våra erbjudanden. Samtidigt begränsar vi det till en vecka för att inte urvattna konceptet som helhet, säger Fredrik Reinius, Group Manager Country Marketing Nordic på Dustin.
LÄS ÄVEN: Elgigantens sajt sätter kunderna i kö – redan innan Black Week