Är drönarleveranser på väg att bli verklighet i stor skala? Häromveckan så skrev vi om att brittiska Royal Mail planerar att starta upp 50 flyglinjer med hundratals drönare som ska frakta brev och paket. En utveckling som står i kontrast till tidigare ofta småskaliga tester.
LÄS ÄVEN: Fraktjätten ska starta 50 flyglinjer med hundratals drönare
Nu kommer nästa nyhet som verkar peka på en mer seriös framtid för de flygande leveransdrönarna. Världens största detaljhandelskedja, Walmart, planerar nämligen att förse 4 miljoner hushåll i USA med drönarleveranser.
LÄS ÄVEN: Detaljhandelsjättens knep för att krossa Amazon: “Är inom räckhåll”
Walmart har tidigare testat drönarleveranser tillsammans med bolaget DroneUp, och detta samarbete expanderas nu alltså till något mycket större. Från ett mindre test från en Walmart-butik i delstaten Arkansas, så ska man nu expandera till 34 platser i USA. Och det ska ske ganska snabbt, innan året är slut ska drönarnätverket vara på plats.
Detta ger oss möjlighet att nå 4 miljoner amerikanska hushåll i sex delstater – Arizona, Arkansas, Florida, Texas, Utah och Virginia. Och det ger oss möjligheten att leverera över 1 miljon paket med drönare på ett år, skriver Walmart.
Så hur fungerar drönarleveranserna? Jo, mellan 08:00 och 20:00 så kommer kunderna att kunna beställa från ett utbud av tiotusentals produkter med drönarleverans på 30 minuter. Några exempel på produkter ska vara huvudvärkstabletter, blöjor och korvbröd. Fraktkostnaden ska ligga på 4 dollar och då kan man beställa upp till 4,5 kilo med varor. Drönaren sänker ned paketen med varorna, via en vajer, på kundens tomt.
Drönarnätverket som nu byggs kommer även att öppnas upp för andra företag.
Walmart-paket är inte det enda som drönarna kommer att leverera. Ett kärnvärde hos Walmart är att ge tillbaka till de samhällen där vi verkar, vilket är anledningen till att när vi skalar vår drönarinfrastruktur så kommer vi att fortsätta att påverka utbyggnaden av drönarteknologi och göra det möjligt för andra företag att utforska dess fördelar också, meddelar företaget.
Tanken är förstås att genom att öppna upp nätverket för andra så kan man få ner kostnaden kring driften, vilket i sin tur hjälper att få ner eller kompensera för leveranskostnaderna.