ANNONS

Driftstörningar på Skicka Lätt - Posten svarar

Driftstörningar på Skicka Lätt - Posten svarar
ANNONS

De flesta känner förmodligen till Postens tjänst Brev Skicka Lätt. Ett varubrev så som e-handlarna ville ha det men som de först inte verkade få använda. Efter att tumultet kring Postens nya tjänst lagt sig visade det sig att det visst gick att använda Skicka Lätt. Tjänsten finns fortfarande inte i Pacsoft men den verkar användas ganska flitigt av flera mindre e-handlare.

Detta visar sig speciellt när Brev Skicka Lätt legat nere sporadiskt de senaste dagarna. E-handlare är frustreade i forumet och samtidigt diskuteras det om tjänsten är riktad till företag eller privatpersoner. Detta med tanke på att tjänsten hittas på Postens företagssida och i faktabladet hänvisas man till Kundtjänst Företag.

Vi slängde oss därför på e-handelsluren (mailen) och ställde några raka frågor till Posten. Dessa var svaren vi fick:

1. Riktar sig tjänsten Skicka Lätt till företag eller privatpersoner, eller båda?

"Tjänsten riktar sig till direktbetalande kunder, alltså både privatpersoner och företag."

2. Skicka Lätt har rapporterats vara nere till och från de senaste dagarna. Hur ser driftsituationen ut och är detta problem löst?

"Vi har tekniska problem med tjänsten sedan i torsdags kl 17 på grund av flera orsaker, bl a en avgrävd kabel i Stockholmsområdet och DNS-problem. Vi har högsta prioritet på att få detta löst så snart som möjligt. Vi har just nu ingen uppgift om när allt ska fungera som vanligt."

3. Kommer vi att få se Skicka Lätt introduceras i Pacsoft?

"Det finns för närvarande inga planer på att lägga till Skicka Lätt i Pacsoft."

Det ser alltså inte ljust ut på e-handelsfronten gällande Skicka Lätt. Vi hoppas dock att Posten får rätsida på sin tjänst inom kort så att e-handlarna kan återgå till sitt manuella varubrev. I skrivande stund har vi rapporter om att tjänsten fungerar.

 

Uppdatering 12-02-29:
Det är fortsatta driftstörningar gällande Brev Skicka Lätt men Posten säger att de jobbar intensivt med att få igång det igen.

Uppdatering 12-03-02:
Posten meddelar att tjänsten nu skall fungera:

"Vi har under ungefär en veckas tid haft tekniska problem med våra webbtjänster Skicka Direkt och Reklamfixaren. Problemen har bland annat berott på en avgrävd kabel, krånglande servrar och uppdateringar av applikation och brandväggar.

Båda tjänsterna fungerar nu och vi säkerställer att de fel som uppstod inte ska kunna upprepas. Vi förstår att detta har orsakat en besvärlig situation för våra kunder och beklagar det."

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se