ANNONS

Drar e-handlarna i nödbromsen eller inte - byråerna avslöjar allt

“En stadig ström av kunder från Google är inget man direkt stoppar”.

ANNONS

Hur gör e-handlarna med marknadsföringen i dessa tider? Vi har tidigare vänt oss till en rad e-handlare och nu har vi även frågat ut en rad digital marknadsbyråer hur det ser ut bland deras kunder. Det handlar här om en blandning av SEO, SEM och annonsering i sociala medier, vilket ju dock borde ge en bra bild av läget.

Den stora frågan är ju om kunderna nu drar i handbromsen eller satsar.

Merparten av våra kunder kommer ligga kvar eller öka sina investeringar inom SEO. Då vi har en projektmodell är vi dock inte så representativa för marknaden. Till exempel har vi under 2022 genomfört ett stort globalt SEO-projekt. För 2023 kommer den kunden fokusera på annat och det har inget med konjunkturen att göra, säger Christian Rudolf från byrån TopDog.

I deras nykundsbearbetning noterar dock Christian att de verkar se en generell neddragning när det kommer till folks SEO-budgetar. Henrik Vikström från SEO-byrån Pixel rapporterar samtidigt om ett minskat tryck.

De allra flesta drar ner sin SEO-budget och även sin marknadsbudget i helhet. Vi har även flera stora e-handelskunder som även genomför stora kostnadsminskningar internt i form av personalneddragningar, säger han.

"Nedgång på 50 procent"

Och många e-handlare ska se en minskad efterfrågan.

De flesta av våra e-handelskunder ser en minskad efterfrågan i form av minskade sökvolymer på 20-30 procent, och inom vissa segment ser vi en nedgång på uppåt 50 procent, säger Henrik Vikström.

Vi verkar antyda ett mönster i att SEO-satsningarna minskat i större grad än SEM och betald annonsering. Där det senare förstås känns av mer direkt.

Karl Lindberg från byrån AdRelevance som jobbar med betald annonsering, främst inom Googles ekosystem, berättar att det ser väldigt olika ut för olika kunder.

Vi har kunder som ser den här perioden som en stor möjlighet att ta marknadsandelar och trycka på medan konkurrenter drar ner. Men vi har även kunder som behöver slimma ner för att ta sig igenom den här perioden på ett okej sätt, säger han till Ehandel.

"Osäkerhet överallt just nu"

Magnus Bråth, från Brath AB, ger lite insikt i vad det kan vara som skiljer agnarna från vetet just nu.

E-handlare som drivs av riskkapital har på många fronter snabbt fått svårare att få in mer. Många av de handlare som är lönsamma ser nog snarare möjligheter just nu, säger Magnus Bråth och tillägger:

Det finns osäkerhet överallt just nu men de företag som byggt en stabil grund med SEO och SEM verkar inte lika nervösa i mina ögon. Svenska folket har inte slutat handla och en stadig ström av kunder från Google är inget man direkt stoppar även när det är skakigt på marknaden.

Magnus Äng från Topvisible berättar att de inte ser några stora nedskärningar i kundernas budgetar men att många nysatsningar dock har pausats eller skjutits på framtiden.

Vi har mer förbokade uppdrag för i år i jämförelse med när vi var i januari förra året, så vi ser med tillförsikt på det nya året. För våra kunder ser det lite olika ut beroende på bransch och målgrupp. Några e-handlare har lägre försäljning nu i jämförelse med pandemiåren och känner även av lågkonjunkturen medan andra e-handlare har fullt upp och mer att göra än någonsin tidigare, säger Magnus Äng.

"Möjligheter, risker och hot"

Johannes Trolin från byrån WGP rapporterar om ett oförändrat läge när det kommer till kundernas budgetar.

De övergripande strategierna är oförändrade. Men vi jobbar aktivt med våra kunder för att utforska nya möjligheter, risker och hot med den nya teknologin, säger Johannes Trolin som ser stora möjligheter inom AI-området just nu.

Precis som Magnus Äng så berättar Michael Wahlgren från Pineberry om ett relativt oförändrat läge men att just nysatsningar lätt hamnar på is. I övrigt så är det vissa kunder som har det tufft medan andra är opåverkade.

De flesta av våra kunder behåller eller ökar sin budget. Men ökningarna är inte lika stora som tidigare år. Vi märker även att det tar längre tid för företag att besluta om större nysatsningar, säger Michael Wahlgren.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se