ANNONS

Dominerar i USA - nu ska jätten erövra Sverige: "En ny standard"

Kaylyn Tolzmann och Christiane Schrijvers-von Griesheim, leder Factor i Europa

"Vårt mål är att vara marknadsledande här".

ANNONS

Marknaden för färdiga måltider i e-handeln är fortfarande relativt liten i Sverige. Och nu får de befintliga aktörerna hård konkurrens när en jätte väljer att slå sig ned här. Hellofresh tar nämligen sin färdigmatstjänst Factor till Sverige och Danmark och premiären sker redan i dag.

Låter namnet bekant? Inte så konstigt. Factor har ett järngrepp om ready to eat-marknaden i USA, med en marknadsandel på 74 procent under det fjärde kvartalet 2023. De har även rönt framgångar i Kanada, Nederländerna och Belgien.

Factor ger kunderna möjlighet att välja sina måltider baserat på sin egen smak och sina egna kostpreferenser. Menyn ändras varje vecka och lanseras med tolv rätter, som inom kort utvidgas till femton rätter. Flexibla leveransfönster ger kunden kontroll genom att leverera de måltider som passar deras livsstil vid den tid de önskar, säger Christiane Schrijvers-von Griesheim, Co-Managing Director för Factor i Europa, i en kommentar.

Hellofresh, som äger konceptet, är annars kända för sina matkassar innehållandes färdiga recept med tillhörande ingredienser. Men nu är det alltså färdiglagad mat som erbjuds.

Genom att dra nytta av den tekniska och operativa infrastruktur som Hellofreshs matkasseverksamhet etablerat, i kombination med den förståelse för lokala kundbehov vi har samlat, kan Factor ge kunder i Sverige och Danmark service på en högre nivå. Marknaden för hemlevererade färdigrätter i Norden har stora utvecklingsmöjligheter och vårt mål är att vara marknadsledande här på medellång sikt, säger Kaylyn Tolzmann, Co-Managing Director för Factor Europe.

"Utökar vår närvaro"

Lanseringen beskrivs som en nyckel i Hellofreshs globala strategi att bli världens ledande leverantör av mat för hemleverans. Och med Factor vill man bredda målgruppen när man når de som inte gillar att laga mat, har svårt att hitta tiden eller som behöver specialkost.

Vi utökar vår närvaro i Europa och drar nytta av potentialen för färdiglagade rätter i Norden, där Factor är i en position att rita om kartan och sätta en ny standard för enkel användning, näringsriktig och varierad kost, samt kundnöjdhet, säger Christiane Schrijvers-von Griesheim.

Nils Lund
nils@ehandel.se