ANNONS

Domedagen är snart här - oväntat många oförberedda: “Helt galet”

Troels Poppe, Head of Growth

"Jag tror att andelen är ännu större".

ANNONS

Snart stängs Google Analytics - den version som miljontals webbplatser idag använder. De som använder Google Analytics möts nu dagligen av en nedräknare i verktyget som varnar för domedagen, som alltså är den 1 juli. Då kommer gamla Google Analytics att stängas av - och helt enkelt sluta samla in data.

Tjänsten ersätts dock av Google Analytics 4 (GA4) som i princip är ett nytt analysverktyg med en ny mätmetod. Så hur går det med migreringen där ute i e-handelsstugorna? Bra och dåligt enligt företaget Motillo som häromveckan valde att titta närmare på situationen.

Anledningen till att vi började undra hur det står till var att vi fick många uppdrag från e-handlare som fortfarande inte hade installerat GA4 och nu insåg de att det var bråttom till deadline, säger Troels Poppe, Head of Growth på e-handelsbyrån Motillo, till Ehandel.

Det man gjorde då var att ta vår lista över Sveriges 100 största e-handlare och så analyserade man dataströmmarna från nätbutikerna för att se vilka protokoll för Google Analytics som användes.

Undersökningen visar kunder som har ett GA4 ”measurement-id” installerat på sin sajt. För UA finns det ett motsvarande ”tracking-ID” och det kan inte användas i en GA4 data stream, förklarar Troels Poppe.

Resultatet? 90 procent av Sveriges största hade migrerat över till GA4 vid månadsskiftet juni/juli.

Resultatet kan låta positivt - 9 av 10 av de 100 största e-handlarna har faktiskt Google Analytics 4 uppsatt. Men vänder vi på siffrorna så är det ganska anmärkningsvärt att 1 av 10 inte har det, skriver man i en kommentar till undersökningen.

Så vad vi tror här är alltså att 10 procent av jättarna är helt oförberedda?

Ja, det är helt galet faktiskt, och jag tror att andelen är ännu större när man börjar titta på bolag som inte är med i topp-100, säger Troels till Ehandel.

Problemet här är ju även att om man inte redan börjat samla in data till Google Analytics 4, redan för ett år sedan, så kommer man att få problem med att jämföra data.

Till skillnad från Universal Analytics, där du har kunnat välja att inte tillämpa någon tid för datalagringen, så sparar GA4 besöksdata i högst 14 månader. Att kunna analysera och mäta year-on-year i samma vy är alltså lite omständligt innan du har haft GA4 igång i minst ett år. Det här är en av många skillnader mellan UA och GA4, skriver Troels Poppe.

LÄS ÄVEN: Expertens akuta GA4-tips: “Jättegrej men många har inte börjat agera”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap