ANNONS

Dollarstores VD om visionerna och e-handeln: "Stor möjlighet"

Thomas Jellum är vd för Dollastore

"Vi öppnar tio nya butiker i år".

ANNONS

Många av Ehandels läsare är nyfikna på Dollarstore, grundat av Sundsvalls-entreprenören Peter Ahlberg på 90-talet, som fortfarande är ägare. Det ser vi läsarstatistiken.

Så vi bestämde oss för att fråga Dollarstores danska vd Thomas Jellum om hans visioner för lågpriskedjan. Och inte minst i ljuset av att man bestämde sig för att ta klivet över sundet i januari i år. Den första butiken etableras i Brönderslev på Nordjylland under året. Sedan väntar en fortsatt expansion i grannlandet. Totalt ska det öppna Dollarstore-butiker i ytterligare 50 danska städer.

LÄS ÄVEN: Dollarstore tar klivet över sundet – med nytt namn

Men i Danmark får kedjan ett nytt namn, nämligen BIG-Dollar. Anledningen är att det finns ett annat företag som heter just Dollarstore där. Och det finns utrymme för expansion. Bolagets försäljning går som tåget. Omsättningen landade i fjol på 3,4 miljarder kronor, mot 2,9 miljarder 2019, som jämförelse. Intäkterna har ökat stadigt de senaste fem åren.

Öppnar tio butiker i år

Och lågpriskedjans vd Thomas Hellum säger till Ehandel att han fortsatt ser ljust på framtiden.

Det går framåt för Dollarstore och vi öppnar fortfarande butiker främst i Sverige, där vi öppnar cirka tio nya butiker i år. Dessutom har vi precis öppnat ett nytt stort lager i Örebro som kan stödja vår expansion, säger han och fortsätter:

Jag tror generellt att det fortfarande finns en efterfrågan på låga priser och att det alltid kommer att finnas det. Alla älskar att göra ett bra fynd och få valuta för pengarna. Både i högkonjunktur och lågkonjunktur.

Varför expanderar ni till Danmark nu? Vad ser ni för uppsidor där?

Anledningen till att vi tittar på Danmark nu är att vi når en intäktsmässig milstolpe i Sverige. Vi tror även att det finns en möjlighet på den danska marknaden som inte har ett koncept som Dollarstore.

Hur skiljer sig marknaderna åt?

Den danska och svenska marknaden är relativt lika, men det är tydligt att Dollarstore är relativt okänt och därför kommer det att bli mycket arbete för att göra Dollarstore mer allmänt känt. Men danskarna gillar låga priser. Sedan Aldi, Lidl, Rema 1000 och Netto startade har de flesta lågpriskedjor varit framgångsrika. Men det saknas fortfarande ett koncept, precis som Dollarstore, som täcker många segment.

Vilken marknad Dollarstore kan komma att ge sig in på härnäst är ännu inte klart, men vd:n konstaterar att de undersöker olika alternativ. När vi sedan låter honom titta in i kristallkulan så konstaterar han att "Dollarstore hela tiden måste vara i rörelse och se möjligheter för att optimera sitt koncept och sortiment".

Ett av de områden vi kan växa inom är att bredda sortimentet av produkter ytterligare. Bara fantasin sätter gränser.

Undviker e-handel

Hittills har Dollarstore, liksom många andra lågpriskedjor, inte satsat på e-handel i någon större utsträckning. I en intervju med Ehandel i höstas sa Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson att det finns en oro bland lågprisaktörer för att göra våld på sin kärnaffär, om man storsatsar på e-handel. Grundkonceptet går ju ut på att locka till sig kunder som tar bilen till sin närmaste lågpriskedja, och som sedan kanske köper något mer än vad de hade tänkt sig väl inne i butiken.

LÄS ÄVEN: Lågprishandeln är het – därför är utvecklingen så stark

En försvårande omständighet med e-handel för lågprisaktörer är också att det kan medföra fördyrande fraktavgifter. Och mer kostnader är det sista en lågprisägare vill ha. Modellen bygger ju på att ha en tajt budget, genom att hyra stora hangarliknande anläggningar, ofta i handelsområden utanför städer, där hyrorna är betydligt lägre än på adresser i innerstäder. Med ett sådant upplägg kan man sedan sälja varor till lägre priser, utan att göra några större avkall på kvalitén.

Vill inte skada kärnaffären

Men Dollarstores vd Thomas Jellum utesluter ändå inte att e-handeln kan komma att bli ett allt större inslag framöver i bolagets strategi.

E-handel är en möjlighet för Dollarstore, men vi har bedömt att det är något som behöver tänkas igenom mer i ett strategiskt perspektiv. Men det kommer definitivt att bli en del av Dollarstores övergripande verksamhet.

Dollarstore har haft en mindre satsning på e-handel tidigare men den är nu pausad på obestämd tid. På hemsidan dollarstore.com framgår det att den dock ska göra någon form av comeback i ett vässat skick.

LÄS ÄVEN: Dollarstore har släckt e-handeln: ”Har inte resurserna som krävs”

Varför har ni hittills varit försiktiga med e-handel? Vi ser ju hur exempelvis Rusta och Byggmax satsar en hel del på ”klicka hem och hämta upp”-lösningar.

Jag tror också att "click and collect" kan vara en bra idé, men vi har bedömt att det inte har varit vår högsta prioritet. På kort sikt är det nog mer relevant med en traditionell online-handel för Dollarstore. Men vi överväger också andra scenarier, och att utforska produktkategorier (online reds. anm.) som vi inte har i våra befintliga butiker eller tjänster.

Mer om Thomas Jellum

Thomas Jellum har varit chef för Legoland i Storbritannien, och har tidigare haft en vd-roll inom turist- - och nöjesanläggningen Bollywood Parks i Dubai. Han har även varit vd för möbelkedjan Biva i Danmark, samt landchef för Netto i Danmark, Storbritannien och Polen.

Mer om Dollarstore

Den allra första Dollarstore-butiken öppnade 1999 i Billsta, strax utanför Örnsköldsvik. Butiken var 400 kvadratmeter stor och försäljningen ökade snabbt. Idag är Dollarstore en av Sveriges snabbast växande lågpriskedjor med butiker från Gällivare i norr till Trelleborg i söder.

Butiksytan har vuxit en del och ligger nu på mellan 3 000-4 200 kvadratmeter per butik. Kedjan har idag sitt huvudkontor i it-hubben och förorten Kista, strax norr om Stockholm.

Den första beställda containern som levererades från Kina till Sverige för vidareförsäljning i Dollarstore-butiken i Örnsköldsvik innehåller prylar inför skolstarten det året. Peter Ahlberg besökte Kina för första gången 1995 och har sedan dess arbetat upp ett gediget kontaktnät med leverantörer.

Källa: Dollarstore.com

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap