ANNONS

Doldisens försäljning lyfter – når 120 miljoner: "Rullar på igen"

VS Trucks VD Anders Edvardsson
VS Truck/Pressbild

Upp med 30 procent första två månaderna.

ANNONS

VS Truck är e-handlaren som säljer truckar, från sitt lager i e-handelsstaden Borås.

Nu presenterar bolaget sina bokslutssiffror för 2023. Omsättningen landade i fjol på 120 miljoner kronor, mot 114 miljoner året innan. Samtidigt har bolaget noterat en stark start på 2024. Under januari och februari ökade tillväxten med 30 procent, jämfört med motsvarande månader förra året.

I fjol såg vi en kraftig nedgång i försäljningen av nya truckar, det rörde sig om en nedgång på 35 procent ungefär. Behovet har funnits där, men man har lappat och lagat sina befintliga truckar i stället, säger vd:n Anders Edvardsson till Ehandel.

EBIT-vinsten ökade ändå till 14 miljoner kronor, mot 10,4 miljoner 2022 – och 6,7 miljoner 2021.

Nu har kunderna börjat köpa truckar igen. Det rullar på igen. Vi märker att både våra befintliga kunder köper mer och att vi drar in fler nya kunder via annonser och SEO. Troligen beror det på en kombination av att vi är bättre på de delarna nu. Men också på att det är fler som är ute och letar, konstaterar vd:n.

Uppåt 20 000 besökare

Under 2023 har VS Truck investerat i SEO och gått över till en AI-baserad annonsmodell. Något som nu har börjat synas i siffrorna, enligt e-handlaren. Sett till den organiska trafiken har VS Trucks mellan 15 000 till 20 000 unika besökare årligen.

Det är trafik som kanske inte får den som säljer skor att trilla av stolen. Men säljer du truckar – där en affär kan vara värd flera miljoner och en annan 50 000 kronor – så behöver man jobba vidare med SEO, konstaterar vd:n.

VS Truck håller också på att skapa en ny hemsida, med hjälp av en byrå i Göteborg.

"En framgångsfaktor"

Vd:n Anders Edvardsson lyfter även fram e-handlarens leasing-erbjudanden som en lyckad satsning. Den lockar många företagskunder, som inte alltid är beredda att köpa en helt ny truck.

Företagets fordon är nämligen populära bland många andra e-handlare, som förstås använder truckarna på sina lager.

Just detta har varit en framgångsfaktor för oss och en bidragande orsak till att många kunder vill vara med oss. Det är även uppskattat att vi leasar ut och säljer självkörande truckar, säger Anders Edvardsson.

Hur har försäljningen påverkats av de höjda räntorna och prisökningarna?
Vårt lager är mycket dyrare att hålla finansierat när räntan sticker, varför vi försöker arbeta smartare med hur vi finansierar våra truckar och exempelvis ha högre ruljangs på försäljningen.
Samtidigt hjälper VS Truck kunderna med att räkna på totalkostnaden för en truck.
Det är ganska många fall där vi hjälpt våra kunder att plocka bort truckar, genom att använda befintliga maskiner på ett smartare sätt eller att ändra i servicen. Den typen av jobb prioriteras tyngre när räntan sticker uppåt.

Kikar på fler marknader

Målet är att ge kunderna en riktigt bra truck-ekonomi, enligt vd:n. Ibland råder man även kunden att behålla sin befintliga truck

Nu ska vi även investera i lösningar för att kunna mäta hur maskinerna används. Vi har redan gjort det en hel del ute hos e-handlare senaste halvåret. Vi tittar också på hur vi kan skala upp det här konceptet, för vi siktar generellt på att bli bättre på service av entreprenadmaskiner.

Vi har också undersökt huruvida vi ska ta klivet in i grannländer. Men någon spikad plan för det finns inte ännu.

David Gustavsson
david@ehandel.se