När pandemirestriktionerna var som mest intensiva fick gamingbranschen, och många handlare med den, ett rekordlyft. En av aktörerna som gick som allra bäst var Spelbutiken.se, som säljer data- och tv-spel, samt närliggande produkter som merch, brädspel, elektronik och leksaker.
Nu är siffrorna inne för det senaste räkenskapsåret, som sträcker sig från 1 juli 2021 till 30 juni 2022.
Här framgår det att man passerat ännu en milstolpe, då omsättningen ökat från 184 till 202 miljoner kronor. Samtidigt har dock resultatet, efter finansiella poster, i princip halverats från 12,1 till 6,4 miljoner.
Kostnaderna som belastade resultatet
Exakt varför så blivit fallet kommenterar inte bolaget i rapporten. Däremot kan vi utläsa att kostnaden för handelsvaror dragit iväg från 137 till 156 miljoner och även "övriga externa kostnader" har ökat från 27 till 32 miljoner.
Spelbutiken är en av Sveriges 100 största e-handlare och ägs till 75 procent av danska Entertainment-Trading A/S. Övriga 25 procenten ägs av vd:n Johan Toborn, via bolaget Toborn Media AB, som inte ingår i den danska koncernen.