År 2011 satsade Jacob Notlöv och Ludvig Ungewitter på sin e-handelsidé som hade växt fram under tiden som duon jobbade på Byggmax.
Vi ville sälja möbler online, utan mellanhänder, och hålla priserna låga. Vi ville köra ett bra pris till alla från början, berättar Ludvig Ungewitter för Ehandel.
Sweef är inte detsamma idag som det var då. I början sålde vi soffor som byggvaror, och det funkade ju. Många gör så än idag, det ska vara billigt. Men med tiden insåg vi att det inte var det vi ville göra. Nu är vi mer design- och kvalitetsorienterade.
Företagets idé är enkel. Inga kampanjer eller rabatter. Idag ligger fokuset på produkterna och kunderna.
LÄS ÄVEN: De vägrar REA: ”Skulle hellre lägga ner”
Det är produkternas kvalitet som har förändrats och därmed har priset stigit från vad det var förr, men jämfört med det vi erbjuder idag är priset fortfarande bra. Istället för att ha högre priser och emellanåt locka kunder med reor och kampanjer, håller vi det lägre priset hela tiden. Det uppskattar våra kunder, och det är roligare att sälja bra saker. Vi vill inte att ett soffköp ska vara ett spontanköp, säger Ludvig och tillägger:
Säljer man en billig soffa som ska skickas långt, kostar frakten lika mycket som soffan. Om kunden sedan skulle vilja returnera den kostar frakten mer än soffans tillverkning. Det är inte försvarbart att skicka billiga soffor. Vi har aldrig haft fri frakt och fri retur. Vi har varit jättehårda mot kunderna, vi vill inte skicka soffor fram och tillbaka. Även om de säljargumenten fungerar på marknaden.
De flesta av Sweefs soffor tillverkas för hand i Polen och tygerna vävs i Italien.
Företaget jobbar inte med att ständigt lansera helt nya soffmodeller. Istället jobbar man på ett fåtal projekt under en längre tid, och ändrar och förbättrar vissa saker för att göra sofforna så bra som möjligt.
Vi lyssnar på feedback från våra kunder, från våra anställda och från fabrikerna. Vissa ändringar eller idéer kan också komma när vi inspireras av andra.
I centrala Stockholm, på Drottninggatan 75, ligger Sweefs showroom, kontor och fotostudio. Man har valt att placera kontoret i showroomet för att alla anställda ska jobba nära varandra och produkterna.
När man ringer in till kundtjänsten så kommer man också fram till showroom, det blir ofta lättare att lösa problem eller hjälpa till med allt möjligt när man har produkten framför sig. Och på så sätt jobbar all vår personal nära våra produkter vilket är positivt för alla avdelningar.
Blir det fler showrooms?
Nej. Vi vill inte bli en butikskedja. Vi är en e-handel. Även om vi hade kunnat öka försäljningen i en region, vill vi hellre fokusera mer på våra möbler och vår e-handel. Vi växer så oerhört snabbt ändå. Hälften av alla våra köp går utanför Stockholm. Många köper på grund av rekommendationer, eller efter att de sett vår soffa hos en vän.
I fjol landade omsättningen på 62 miljoner kronor, samtidigt ökade resultatet med mer än 800 procent. I år räknar bolaget med en försäljning på mellan 90 mellan 100 miljoner.
Vi slår omsättningsrekord varje månad. Nu ligger vi på, sen juni och framåt, en tillväxt på 70 till 80 procent, och totalt för 2020 ligger tillväxten på över 50 procent, säger Ludvig.
Har ni några utmaningar just nu?
Det är alltid en utmaning att växa snabbt i kvalité och köpupplevelse. Det är en utmaning för fabrikerna och partners att hinna med, det tar ju dubbelt så lång tid att göra två soffor som att göra som en. Sen ska det även finnas tyger, virke, lastbilar och vissa branscher har det svårt med vissa råvaror just nu. Vi ökar mer än andra, men efterfrågan på möbler och inredning har också ökat totalt sätt.
För drygt en månad sedan lanserade företaget en ny sajt, som redan har ökat företagets försäljning och tiden som besökarna stannar på sidan.
Vi har ökat snittiden på sajten med 50 procent, och den kommer bara att fortsätta öka. Vår bounce rate har också minskat med cirka 20 procent och då är vi inte ens klara med sajten än. Så av 100 000 nya besökare som råkar hamna på vår sajt, stannar 20 000 nya ändå. De kanske inte handlar men de stannar och tittar runt, lär känna oss. Sen kanske de minns oss när de väl behöver en soffa.
Vad är egentligen nytt med sidan?
Den är modulär och produkterna är samlade på ett bättre sätt. Förut hade vi en bild på varje produkt, så varje soffvariant i varje tyg. Dem behövde vi ju också producera för att visa upp, vilket var väldigt onödigt. Det är ju inte så man köper soffor. Man väljer en variant och ett tyg så tillverkas den efter beställning. Det kan man nu göra på vår sajt.
Sajten är uppbyggd på ett lite annorlunda sätt. Den är helt bildburen och byggd på hashtags istället för kategorier. Alla bilder är klickbara och leder till köp. Som på Instagram, som faktiskt var vår förebild till sajten.
Du säger att den inte är helt klar. Vad har ni kvar att göra?
Jag har medvetet valt att lansera e-handeln fast att den inte klar. Man kan inte tro att en sajt ska släppas när den är 100 procent färdig. Då kommer det att ta oerhört lång tid och man kommer att jobba med fel saker. När man ska släppa en sajt ska man lansera vid 80 procent, då inser man vilka saker som fattas eller behöver fixas.
Så det är det vi har kvar. Fixa sånt som kommer upp nu efterhand. Men vi håller också på att lägga upp ännu fler bilder på våra soffor i olika miljöer, som ska inspirera våra kunder.
Sweef ska börja med att "plocka hem bilder på sina soffor" från sina kunder och använda dem på sin sajt.
Våra kunder har det faktiskt väldigt fint hemma och det är ju svårt för oss att ta miljontals nya bilder i nya miljöer. Vi kommer att kontakta våra kunder via nyhetsbrev eller mejl och erbjuda dem presentkort hos oss, 500 kronor för varje bild som vi använder på sajten. Vi kommer förhoppningsvis att få in en massa bilder, en vissa kommer vi säkert vara tvungna att välja bort om de är dåliga. Så vi kommer endast att betala för dem som vi använder. Bilderna kommer visas anonymt på vår sajt så det krävs ingen stor insats, bara snygga till det lite hemma och ta bilden från en passande vinkel.
Vi får redan mycket sådana bilder från våra kunder, men vi har varit rädda för att ladda upp dem. Många av våra kunder har det faktiskt väldigt fint hemma så jag tror att det kommer bli väldigt bra.
Vilket blir ert nästa steg?
Vi jobbar på att förvalta tillväxten på bästa sätt. Sen siktar vi även på att lansera i Norge. Vi har så himla mycket intresse från den norska marknaden, utan att marknadsföra oss, så vi har skickat in en ansökan och försöker starta upp en filial i Norge. Det är knepigt med frakterna dit, eftersom de är utanför EU. På sikt ser vi att vi kanske har ett showroom och ett lager där, avslutar Ludvig Ungewitter.