Att dofta gott ska inte behöva kosta flera tusentals kronor. Genom att skära ner på alla onödiga kostnader som dyra förpackningar, mellanhänder och kostsamma marknadsföringskampanjer håller vi ett lågt pris för samma kvalitet som dyra märkesparfymer. Allt fokus läggs på själva vätskans kvalitet och ingenting runtomkring. Upplevelse i all ära, men vi vill att upplevelsen ska ligga i en högkvalitativ doft och inte massa trams runtomkring, förtydligar företaget.
I augusti 2021 publicerade Jonna Gustafsson ett Tiktok-klipp som blev startskottet för Essnce resa. Nu sker all marknadsföring via Tiktok och Meta i form av enkla videos där Jonna figurerar. Det skriver Di.
Och det digitala fokuset kommer att fortsätta, även om företaget testat vingarna i de fysiska miljöerna.
Under julhandeln i november och december 2024 hade företaget nämligen fyra popup-butiker, men någon permanent fysisk etablering är inte aktuell. Allt fokus kommer att riktas mot e-handeln.
Helt självfinansierat
Essnce omsatte 23 miljoner kronor under 2023 med en vinst på 4 miljoner kronor. Under 2024 steg omsättningen till 85 miljoner kronor. Med samma vinstmarginal som föregående år skulle det innebära en vinst på nära 15 miljoner kronor.
Företaget har under sina tre år varit helt självfinansierat och har inga planer på att ta in externt kapital. Även sättet företaget drivs på förblir oförändrat.
För grundaren Jonna Gustafsson är det avgörande att bolaget utvecklas organiskt, styrt av magkänsla och passion snarare än strikt definierade strategier.
Vi gör så mycket bra och går på magkänsla. När det väl inte går så bra och man ser de tendenserna, då får vi stanna upp och börja analysera och då får vi ändra det som är fel, säger Jonna Gustafsson till sajten.
Jonna Gustafsson har tidigare erfarenhet av doft- och parfymindustrin, bland annat genom att utveckla parfymkollektioner för influencers som Bianca Ingrosso.