I Medieakademins senaste undersökning, den 28:e i ordningen, framgår det att Systembolaget och IKEA fortsätter att vara de mest ansedda företagen bland svenska konsumenter. De toppar listan över "Företag och organisationer" och behåller sin starka ställning från tidigare år. Även ICA och Volvo, som återfinns på plats tre respektive fyra, åtnjuter högt förtroende.
Resultaten från Förtroendebarometern visar också på vissa förändringar. ICA och SJ har studsat tillbaka efter förra årets bottennoteringar. H&M, å andra sidan, gör sin sämsta notering någonsin. Tesla, som redan hade lågt förtroende, sjunker ytterligare.
En annan undersökning som kikade på företag och varumärken, genomförd av Reputation and Trust Analytics, visar att e-handelsplattformarna Shein och Temu har ett mycket lågt anseende bland konsumenter i Norden, och ligger längst ner i listan. Detta står i kontrast till traditionella varumärken som IKEA och Systembolaget, som fortsätter att vara populära även i den här mätningen.
LÄS ÄVEN: Shein och Temu på bottenlistan - billigt men misstrott
Temu och Shein finns också längst ner på listan i Tysklands Reputation and Trust-studie. Antalet e-handelsleveranser från länder utanför EU har ökat kraftigt på kort tid. Temu har snabbt tagit sig in på de nordiska marknaderna och är en ny aktör på listan i alla studerade länder, säger Riku Ruokolahti, utvecklingsdirektör på Reputation and Trust Analytics.
Tiktoks sämsta placering
När det gäller sociala medier visar Medieakademins Förtroendebarometern att Google har det högsta förtroendet, följt av LinkedIn och Youtube. Även ChatGPT gör debut i mätningen och placerar sig mellan Youtube och Flashback.
För första gången mäter vi LinkedIn, som placerar sig som det sociala medium med högst förtroende (17 procent). Flashback är fortfarande större än samtliga övriga globala nätjättar, skriver Medieakademin.
En plattform som inte har så stort förtroende visar sig vara Tiktok, som fick 2 procent vilket är den lägsta siffran som uppmätts i undersökningen.
Förtroende är viktigt för konsumenterna
Årets undersökningar visar en tydlig trend: svenska konsumenter fortsätter att sätta sin tillit till etablerade och välkända varumärken som Systembolaget, IKEA och Volvo, medan nyare aktörer som Temu och Shein får kämpa.
Att e-handelsplattformar från utanför EU hamnar i botten speglar en ökad medvetenhet kring kvalitet, hållbarhet och konsumenträttigheter. Samtidigt ser vi att sociala medier upplever en förtroendekris, där plattformar som LinkedIn och Google klarar sig relativt bra, medan Tiktok får bottenbetyg.
Förändringarna i förtroende visar hur snabbt konsumenters attityder kan skifta, och hur viktig det är med långsiktigt varumärkesbyggande och transparent kommunikation i en allt mer digitaliserad värld.
Medieakademin har sedan 1997 genomfört årliga förtroendebarometrar för att kartlägga allmänhetens förtroende för olika samhällsaktörer. Årets undersökning är den största hittills och baseras på över 2 500 webbintervjuer med personer i åldern 16 till 84 år, vilket ger en bred bild av svenskarnas förtroende för företag, institutioner och medier.
FÖRTROENDE FÖR UTVALDA FÖRETAG
Placering 2025 | Företag | %-andel 2025 |
%-andel 2024
|
1 | Systembolaget | 72 | 68 |
2 | IKEA | 60 | 58 |
3 | ICA | 45 | 39 |
4 | Volvo | 43 | 43 |
5 | Willys | 39 | - |
6 | Coop | 36 | 36 |
7 | Vattenfall | 31 | 31 |
8 | Volkswagen | 23 | - |
9 | PostNord | 22 | 19 |
9 | SAS | 22 | 18 |
11 | SJ | 17 | 13 |
12 | H&M | 15 | 16 |
13 | Tesla | 9 | 22 |
14 | Northvolt | 2 | - |
FÖRTROENDE FÖR SOCIALA MEDIER
Placering 2025 | Medier | %-andel 2025 |
%-andel 2024
|
1 | 30 | 28 | |
2 | 17 | - | |
3 | Youtube | 13 | 13 |
4 | ChatGPT | 11 | - |
5 | Flashback | 8 | 8 |
6 | 8 | 7 | |
7 | 5 | 5 | |
8 | X (F.d. Twitter) | 4 | 5 |
9 | Tiktok | 2 | 2 |
Här finns Medieakademins Förtroendebarometer rapport för 2025.
Det nordiska bolaget Reputation and Trust Analytics har sedan 2013 analyserat konsumenters förtroende och anseende för olika företag. Deras senaste studie, som omfattar över 22 000 personer i Sverige, Norge, Finland och Danmark, kartlägger hur företag värderas utifrån åtta kriterier, inklusive företagsstyrning, innovation, produktkvalitet och ansvarstagande.
Mest ansedda företagen i Sverige enligt Reputation and Trust Analytics:
Varumärke | Poäng | |
1 | IKEA | 04.06 |
2 | Scania | 03.80 |
2 | Systembolaget | 03.80 |
4 | Apoteket | 03.79 |
4 | Saab | 03.79 |
6 | Willys | 03.70 |
7 | Rusta | 03.69 |
7 | Volvo | 03.69 |
9 | Folksam | 03.68 |
10 | Länsförsäkringar | 03.67 |
[...] | ||
21 | Nordea | 03.03 |
22 | H&M | 02.98 |
23 | SJ | 02.92 |
24 | Shell | 02.88 |
24 | Tesla | 02.88 |
26 | Ryanair | 02.68 |
27 | Postnord | 02.63 |
28 | Zara | 02.55 |
29 | Temu | 02.33 |
30 | Shein | 02.20 |
*Tabellplatserna 11-20 har inte delats i rapporten.