Tipser, som med hjälp av en digital kundkorg gör det möjligt för bloggare, nyhetssajter och andra publicister att lägga till en e-handel på sajten, förstärkte i höstas sin styrelse med flera erfarna namn från mediebranschen.
Nu ser man till att stärka upp kassan. Enligt nyhetssajten Breakit har Tipser tagit in 12 miljoner kronor i en ny investeringsrunda. Bland investerarna finns djursjukhuset Anicuras vd, Peter Dahlberg, och Johan Andersson, vd för företagsgruppen Mellbygård och son till industrimannen Rune Andersson.
Pengarna ska främst användas för att anställa mer personal, bland annat i Polen där företaget har en stor del av sin teknikutveckling.
Tio gånger högre konvertering
Tipser har sedan tidigare lockat till sig en del riskkapital samt ett antal stora kunder, däribland mediekoncernerna Bonnier och Schibsted.
– De tester vi nu kör med publicister visar att det ger tio gånger högre konvertering till köp än om man använder sig av en annonslösning. Det är egentligen ganska naturligt, eftersom du inte ens behöver lämna sajten för att handla, säger Axel Wolrath, medgrundare av Tipser.
På sikt ser han dock inte Tipser som en tjänst enbart för mediehus eftersom alla sajter som har mycket trafik kan tjäna på att lägga till en varukorg.
– Det kan handla om sajter som Hemnet eller varför inte ett fackförbunds sajt där man kan sälja gula skyddsvästar?, säger Axel Wolrath.