ANNONS

Djurbutik söker E-handelsguru

Djurbutik söker E-handelsguru
ANNONS

Djurbutikskedjan Grizzly Zoo söker en e-handelschef. Deras annons har rubriken “Bygg vår e-handel från noll till hundra!” och läser man vidare förstår man att det verkligen handlar om att börja ifrån noll.

Grizzly har ganska höga ambitioner på sin kommande e-handelssatsning. Därför letar de nu efter en riktig e-handelsguru som är redo att skapa världens bästa djurbutik på nätet.

Det visar sig även att de har försökt starta en webbutik tidigare men misslyckats. Vi blev därför sugna på mer information och kontaktade Eskil Sylwan som är VD för Grizzly-kedjan.


Ni har ett misslyckat försök med e-handel bakom er, vad gick fel den gången?

Plattformen som togs fram var en dumsnål lösning som inte var anpassad för våra behov. Vi underskattade både vikten av en gedigen plattform med god service från plattformsleverantören samt den tid det tar att etablera e-handel. Planeringen var för dålig från vår sida och vi hade inte tillräckligt med resurser för att kunna driva vidare projektet.

Ni har nu tänkt ta in en person som skall överse allt kring er nya E-handelssatsning, är inte detta riskabelt?

Lite osäker på vad du menar med riskabelt men vi ser det som en självklarhet att det måste finnas en person som har övergripande ansvaret för vår e-handel. Denna person kommer såklart att få stöd från företagsledningen för att komma in i rollen och företaget. Personen är som sagt ansvarig men kommer ju inte att göra allt jobb själv. Det kommer behöva rekryteras ytterligare resurser till e-handel såsom kundservice och administration.

Även om det är den som får jobbet som skall bygga upp själva e-handeln så undrar vi hur Grizzlys e-handelsvision ser ut?

Grizzly erbjuder husdjursägare ett mycket brett sortiment av kvalitetsvaror till lägsta pris. Detta i kombination med professionell service och inspirerande butiker är vårt koncept. Samma koncept ska våra e-handelskunder känna när de handlar hos oss. Vi ser stor potential i e-handel, inte bara i försäljning i den specifika kanalen utan också som en extra service till våra kunder som idag handlar i våra butiker. E-handeln kommer stärka våra fysiska butiker, det är jag övertygad om.

Hur ser konkurrensen ut på e-handelsmarknaden gällande er bransch?

Den kommer att hårdna, det finns stora utländska spelare som så smått börjat ge sig in på den svenska marknaden och det finns även svenska aktörer som satsar. Vi har en del att lära av dem men kommer säkert bidra med en del nytt också till marknaden.

Ni nämner att e-handeln skall står för en betydande del av er omsättning efter 3 år, hur ser drömscenariot ut här? Vill ni stänga butiker om e-handeln går jättebra?

Drömscenariot är att vi tjänar pengar år 3. En sådan här satsning tar tid och kostar pengar men vi tror att det är möjligt att få lönsamhet i kanalen år 3. Att stänga butiker kommer inte vara aktuellt, Grizzly ska fortsätta växa både med e-handel och fysiska butiker. Vi vill bli störst i Sverige både i butiksledet och på e-handel. Det kommer ta tid men det är målet vi jobbar efter varje dag.

Med en mening, varför ska man söka tjänsten hos er?

Det är en riktigt rolig tjänst där man får jobba som entreprenör och bygga en verksamhet från grunden samtidigt som man får tryggheten som en anställning innebär.


Vi tackar Eskil för hans ärliga svar. Grizzly är ett tydligt exempel på hur man lätt kan underskatta e-handeln. De verkar dock vara mer realistiska denna gång och förhopningsvis hittar de rätt person för att leda Grizzlys framtida nätbutik.

Känner du att du är rätt person för jobbet så finner du annonsen här.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap