Idag ska vi se hur företagets räkenskapsår blev på hemmamarknaden. Enligt bokslutet ska omsättningen ha sjunkit med 27 procent under året, till 268,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet föll samtidigt med 85 procent, från 124 miljoner kronor till 17,3 miljoner.
I december 2022 och under våren 2023 lanserade vi de nya produktkategorierna morgonrockar och pyjamasar, vilka överträffade våra förväntningar och blev våra mest sålda produkter 2023. Den höga efterfrågan på dessa produkter resulterade i att vi under flera perioder var slutsålda, vilket bidrog till en minskad dagsförsäljning, skriver bolaget i rapporten.
Sedan dess ska företaget varit noga med att hålla "goda lagernivåer" för att kunna möta efterfrågan framåt.
Fjolåret bjöd på många höjdpunkter som påverkat bolaget på olika sätt. Man har bland annat genomfört en egen modevisning i New York, samt lanserade en ny egenutvecklad plattform - Angels Avenue - en plats för varumärkets community. Man har även hunnit öppna popup-butiker i både Sverige och USA och investerat i och anpassat sin oranisation för att kunna "Omsätta betydligt mer än dagens nivåer", enligt rapporten.
Under året har man även förstärkt personalstyrkan, färdigställt en IT-systempark och "mött efterfrågan" i USA. Något som också ska ha belastat resultatet.
Detta resulterade i ökade frakt- och logistikkostnader. Trots detta genomförde vi vår första priskorrigering i början av 2024.