I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners. |
Efter att ha arbetat som såväl e-handlare e-handelsleverantör såg Divvits grundare ett tydligt behov. Nämligen möjligheten att få koll på vad det är som skapar försäljning och vad det är som gör att en e-handel växer. Lösningen blev ett analysverktyg som är speciellt framtaget för handel på nätet, och som samlar data direkt från sajten tillsammans med data från till exempel Facebook och Adwords.
Den 5 april medverkar Divvit som ett av partnerföretagen på Emeet Helsingborg och vill då passa på att ge e-handlarna bättre möjligheter att sälja både mycket och ofta. Just nu arbetar bolaget med att utveckla analysverktyget genom att lägga till artificiell intelligens i den bearbetning av datan som Divvit gör.
- Funktioner som kommer inom kort är till exempel att vi automatiskt övervakar en e-handlares trafik och kan uppmärksamma på avvikelser som bör kontrolleras. Det kan till exempel vara att man får problem med kassan i en viss webbläsare eller att trafiken från Facebook plötsligt slutar konvertera. Man kan se det som en försäkring mot att påverkas av händelser som annars kan påverka försäljningen mycket innan de upptäcks, förklarar David Linell, medgrundare och VD på Divvit.
För ungefär ett år sen skrev vi att ni skulle utmana Google Analytics med ett verktyg som var bättre anpassat för e-handel. Hur har det gått med det?
- Bra! Sedan dess har vi släppt vår första publika version som för vårt segment helt klart är ett bättre verktyg än Google Analytics, vilket intresset från marknaden har bevisat. Vi har också tagit oss mer utanför Sverige och har nu användare i över 20 länder.
"Har sparat tusentals kronor åt våra kunder"
David Linell tycker att Emeets främsta fördel är att det har lyckats behålla en liten och intim känsla, trots att det har vuxit. Han lyfter även fram att den stora spridningen bland företagen ger möjligheter till bra diskussioner.
- Förra årets Emeet Helsingborg var det första som vi var med på och som Skåne-bolag känns det extra kul att det blev så lyckat. Vi vill gärna vara med och stödja det framåt, säger David Linell, och fortsätter:
- För oss är det ett viktigt sätt att få feedback från e-handlare kring vilka problem man har i dagsläget och förstå hur vi kan göra för att hjälpa till att lösa dem.
Divvits session på Emeet kommer att handla om hur e-handlare kan använda sin data bättre för att öka försäljningen. David Linell ser stora möjligheter för e-handlarna att ta bättre beslut om man bara vet hur man ska tolka sin data. Det kan till exempel handla om hur man bör fördela kostnader på olika kanaler.
Enligt David Linell kan ett e-handelsköp föregås av över fem besök hos en viss butik, och då gäller det att som e-handlare ha koll på vad man egentligen betalat för att få dit den specifika kunden.
- Det är stor risk att man betalar dubbelt eller fler gånger för samma köp. Här har vi varit med och utvärderat samt satt upp strategier för att hantera det och på så vis sparat tusentals kronor åt våra kunder med bibehållen försäljning.