I fredags var det den svarta fredagen (Black Friday) i USA. Detta är inte en sorgsen dag utan en av shoppingsamhällets högborgar. Det är kort förklarat den största REA-dagen, i USA, för fysiska butiker. Butikerna har massor av bra erbjudanden och folk anstormar dem vid öppningsdags. Det är så galet att många blir skadade och ibland även dödade.
De amerikanska nätbutikerna har sin egen motsvarighet till Black Friday och det är Cyber Monday som tar plats helgen efter Black Friday, det vill säga idag. Detta gissningsvis utan dödsfall. Cyber Monday är nätbutikernas största dag, försäljningsmässigt, på hela året. Förra året sålda Amazon 158 artiklar i sekunden denna dag.
Båda dessa dagar har tagit sig in i Europa. Nu i fredags fanns det några svenska e-handlare som drog igång Black Friday-kampanjer. Protecty.se och Inwarehouse.se var två som vi såg använda sig av Black Friday. Peter Höjman, som äger Protecty, skrev följande på Twitter i fredags:
"Plockar ner Black Friday-skylten och summerar en försäljningsmässigt mycket bra fredagskväll."
Ingen av dessa verkar dock köra med någon Cyber Monday-kampanj som primärt är näthandlarnas. E-handelsjätten Amazon jobbar dock även de med Black Friday och Cyber Monday. För e-handlare i USA verkar det alltså vara fritt fram att lyfta båda dessa dagar.
Tech Crunch skriver idag hur e-handelns försäljning, i USA, ökade med 26 procent i fredags, jämfört med föregående år, och toppade 816 miljoner dollar. Cyber Monday har givetvis inte inträffat ännu för amerikanarna, men förra året omsatte denna dag 1 miljard dollar vilket bör tyda på ännu ett rekord i år.
Är det dags för en egen dag
Christopher Månsson uppmanade oss e-handlare redan i september att ta till oss Cyber Monday. Vi behöver helt enkelt en dag som enbart fokuserar på e-handeln. Detta bör marknaden vara mogen för med tanke på våra 5 procent av handeln.
Ska vi sno Cyber Monday rakt av eller ska vi skapa en egen? Det kan mycket väl vara så att en annan dag passar det svenska köpmönstret bättre, och namnet Cyber Monday är kanske inte helt perfekt för Sverige. Med tanke på alla andra kommersiella högtider borde vi e-handlare inte ha några större problem att gemensamt skapa en egen shoppingdag för näthandeln.
Om ni fick välja fritt, vad skulle denna dag heta och när skulle den inträffa? Det är förstås mycket enklare att sno Cyber Monday rakt av men låt oss ventilera lite tankar kring detta.