"En ny satsning kan röra om i grytan".
Idag är Influens.se på plats på eventet Internet i fokus, där flertalet branschprofiler har fått dela med sig av sina insikter och lärdomar från året som gått.
Besökarna har bland annat fått lyssna till en diskussion mellan Frida Ekholm, Sanna Ödmark och Julia Arheden från influencer marketingbyrån Cure Media samt Tess Waltenburg som är konsult och innehållsskapare. Kvartetten pratade om vilka trender som fungerade bäst under 2022, och spanade inför det kommande året.
I år har vi sett att konsumenter spenderar allt mer tid på Tiktok, vilket bolag har insett och börjat satsa på plattformen. Vi har sett ett skifte där många har börjat skapa innehåll relevant för just den plattformen, vilket är jätteviktigt, säger Julia Arheden.
Sanna Ödmark håller med och tillägger:
Det stämmer, men vi ser även att många varumärken fortfarande inte finns på Tiktok. Kunderna finns där och postar om deras varumärken, men få företag har skapat eget konto och lägger tid på det. Det blir spännande att se hur de kommer att ta sig an det.
Skiftet handlar även om att det tidigare innehållet - som alltid skulle vara fint och perfekt, har gått över till att vara mer realistiskt. Bilder och videor ska inte vara “stageade”, konsumenterna vill känna igen sig och kunna relatera.
När ett varumärke jobbar med en ny kampanj, kan de till exempel dela med sig av “bakom kulisserna-innehåll”, tipsar Julia.
Och när man pratar om kanaler, så menar Julia att det är ytterst viktigt att ta ett steg tillbaka och fundera på hur de befintliga kanalerna påverkas när man lägger till en ny kanal eller en investering.
Vi har ju sett att man till exempel ökar direkttrafik och branded search när man lägger till en influencer i sin mix. Men man bör ha koll på beteendeförändringar från sin målgrupp, för en ny satsning kan röra om i grytan.
Vidare pratade panelen om de missar som de har sett att bolag gör, när de ger sig in i influencer marketing.
En influencer har jättemycket kunskap om sin målgrupp och får feedback av sina följare på nästan allt de gör. Företag borde bli bättre på att lära sig eller ta till sig tips och feedback som influencern sitter på, säger Sanna Ödmark.
Något annat företag också förlorar lite på är att återanvända innehåll från influencers eller från sina kunder.
Det kallas “content repurposing”. Man har ju en gjort en stor investering och att då inte använda det innehåll som influencern har skapat för ens varumärke och mot ens målgrupp på sin sajt, app, nyhetsbrev eller andra kanaler är ju en miss.
En term som ofta användes under diskussionen var “always on”. Något som beskriver det innehåll som företag bör jobba med till vardags i sina sociala kanaler.
Det är en konstant och konsekvent närvaro i företagets kanaler. Och i det bör man inte inkludera den typen av innehåll som vi kallar för “sparkles”, vilket kan vara händelser, event, tävlingar och nya kollektioner. Sparkles bör man lägga “ovanpå” sitt always on-innehåll, säger Julia Arheden.
På frågan vad som väntar 2023 svarar Julia:
Jag tror att 2023 är året då bolag anpassar sin budget efter var kunderna spenderar sin tid. Känslan är att många har fattat influencer marketing på en ny nivå, och man vågar laborera med mixen samtidigt som man ökar investeringarna.
En annan snackis i år och kommande tid är, förutom Tiktok och sociala medienärvaron, det som kallas “Web3”. Ett nästa generations internet enligt vissa som kort sagt handlar om att “kommunicera värde”, menar John Ekman, partner på konverteringsoptimering-byrån ARC Arise Consulting.
I Web3 står bland annat begreppen blockchain, NFT samt crypto och token-baserad ekonomi i centrum. Något som Influens.se tidigare skrivit om, bland annat om bolag och aktörer som försökt sig på dessa kopplat till influencer marketing:
Ny plattform för kreatörer – 20 000 profiler ombord: ”På rätt plats vid rätt tidpunkt”
Kryptovalutan Influencio ska lösa branschens problem – här är profilerna som hoppar på
De plockar in färska miljoner: ”Om Spotify, Instagram och Opensea fick en bebis”
I sin föreläsning om Web3 redogjorde John Ekman för alla centrala begrepp som NFT och blockchain, samt spådde en ljus framtid:
Det största problemet är vår lata hjärna, skämtade John och fortsatte:
Web3 är en ny decentraliserad struktur för internet. Det tråkiga är att som med alla nya system måste vi vara ok med att först hamna i en väldigt ineffektiv värld, innan allt det här blir effektivt. Det kommer ta tid innan allt fungerar men sen kommer det vara oerhört smidigt.