Att detaljhandeln domineras av e-handeln är ett aktuellt diskussionsämne. Vad ska man prioritera i dagens digitala samhälle för att överleva? Hur ska man jobba med en omnikanal? Det är helt enkelt ingen tvekan om att e-handeln växer och slår ut många fysiska aktörer.
Men i Norge verkar trenden ha vänt. Enligt den norska branschorganisationen Virke ska mer än hälften av e-handelsföretagen i landet gått med förlust i år. Det rapporterar DN.
Konkurssiffrorna för fysiska butiker har varit höga de senaste åren, men de minskade med 15 procent under första halvåret i år jämfört med samma period föregående år. Konkurrenssiffrorna för e-handel har dock ökat med 43 procent under samma period, säger Harald J Andersen, direktör på Virke.
"Agera snabbt och smidigt"
Anledningen är, enligt Harald, minskad shopping på grund av ökad konsumtion av tjänster. Kunderna strävar efter en förenklad vardag, därför är omnikanaler centrala. De fysiska butikerna kommer att bli allt viktigare och kommer att användas som säsongsbutiker som följer trender och erbjuder click and collect.
Om tio år kommer handeln att fungera på ett helt annat sätt. Teknik kommer att kontrollera hur du och jag agerar. Vi vill ha det så enkelt som möjligt. Pris och service är naturligtvis fortfarande viktigt, men det mest avgörande är att vi kan agera snabbt och smidigt.
Det är bara en tidsfråga innan e-handeln når sitt slut. Det fysiska och det digitala sammanflätas allt mer. Handel är och förblir handel som handlar i princip om att distribuera varor så effektivt som möjligt från fabriken till kunden, säger Harald J Andersen.