Känner du att Google inte riktigt vet allt om oss ännu? Då ska du läsa vidare om Google Consumer Surveys. Detta är en ny tjänst ifrån Google som lanserades för några dagar sedan.
Det primära användningsområdet är att ta betalt för innehåll, i t.ex. en tidning på nätet. I stället för att dra upp en betalvägg, som flera tidningar experimenterar med, så kan man använda Google Consumer Surveys (GCS).
När användaren ställs inför ett innehåll som kostar kan denna med GCS, istället för att betala, välja att besvara några frågor. Det handlar helt enkelt om en liten digital enkät. När enkäten har besvarats får användaren se betalinnehållet.
Enligt rapporter går dessa digitala enkäter enkelt att slippa i dagsläget, med en så kallad "adblocker". Vi gissar dock att Google kommer att täppa till dessa hål. Priserna startar på 10 cents per svar, enligt Google, och skall ge dig statistiskt säkerhetsställda svar. Ni ser en liten presentationsvideo här nedanför:
Google Consumer Surveys hitter ni på denna sida hos Google och GetElastic försöker här svara på om du ska använda tjänsten. Kontentan verkar vara att det kan vara bra för vissa stora aktörer, men risken är att du nedvärderar ditt innehåll och förlorar betalande kunder. Verktyget sägs dock vara bra för att utföra enkäter, dvs för de som köper svaren.