ANNONS

Digital musik går om fysisk media

Digital musik går om fysisk media
ANNONS

Grammofonleverantörernas Förening meddelade igår att den digitala musikförsäljningen nu står för 51 procent av den totala försäljningen. CD-skivorna hänger dock fortfarande kvar på en respektabel nivå och albumförsäljningen står för 46 procent.

All fysisk media sjunker dock år för år, utom vinylskivor som ökade med 52 procent. De står dock endast för 1 procent av all försäljning.

Den vinnande distributionsformen är strömmande musiktjänster som står för 82 procent av den digitala försäljningen. Det verkar även vara den enda kategorin som ökade, jämfört med 2010, och detta med 105 procent. Andra former av digital distribution verkar alltså gå över till strömmande tjänster.

Totalt sett ökade musikförsäljningen med endast 0,5 procent i Sverige och verkar ha räddats av strömmande media. Tydligen är Sverige långt fram när det kommer till digital musikförsäljning:

– Det är förstås glädjande att den digitala musikförsäljningen visar fortsatt stark tillväxt och att den svenska andelen digital musikförsäljning är så stark i en internationell jämförelse (motsvarande siffra globalt är 32 procent). Det är egentligen bara USA, Norge och Sydkorea som visar siffror liknande de svenska (51 procent). Då mediabilden och branschen är så fokuserad på den digitala marknaden sedan ett par år är det dock nästan mer överraskande att cd:n fortfarande står för nästan hälften av de genererade intäkterna för musikbolagen, säger Ludvig Werner, VD för IFPI Svenska Gruppen.

Ett stort grattis till Spotify för vi gissar att de har en stor del av denna digitala distribution.

 

Källa: ifpi

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se