ANNONS

Digital makeover: Designjätten ser över nära 200 tjänster

Tiina Alahuhta-Kasko, vd
Foto: Marimekko

Ska spara 15 miljoner kronor.

ANNONS

Marimekko, kända för sina designtyger och husgeråd, meddelar nu att man måste göra sig av med en del av arbetsstyrkan. Företaget tvingas stöpa om sin verksamhet i skuggan av coronapandemin och den nu accelererade digitaliseringen.

Pandemin har påskyndat konsumenternas förändrade köpbeteende och intensifierat strukturella förändringar i sektorn, som digitalisering. Det har påskyndat övergången till digitala försäljningskanaler bland kunderna - inklusive nya kundgrupper - och detta kommer att påverka Marimekkos val av distributionskanal i framtiden, skriver Marimekko i ett extrainsatt pressmeddelande.

Företaget planerar att göra sig av med, eller justera, 193 av totalt 432 tjänster. Förhandlingarna med fack och anställda inleds den 19 augusti i Finland och förväntas ta sex veckor. Liknande förhandlingar kommer även att inledas i företagets verksamhet på marknaderna Skandinavien, Nordamerika och Australien.

Förutom eventuella reduceringar av arbetstillfällen så kommer förhandlingarna också att överväga möjliga förändringar av arbetsbeskrivningar, arbetsmetoder och organisering av arbetet, vilket skulle ha en betydande inverkan på anställdas ställning, samt möjlig outsourcing av vissa funktioner, meddelar Marimekko.

Marimekko hoppas spara över 15 miljoner kronor (€1,5M) på omstruktureringen.

Med dessa olyckliga men nödvändiga åtgärder syftar vi till att säkra vårt företags finansiella ställning på lång sikt, säger företagets vd Tiina Alahuhta-Kasko.

Företagets såg sin omsättning minska med 20 procent under det andra kvartalet 2020. Försäljningen gick från nära 300 miljoner kronor, i fjol, till nära 240 miljoner kronor (€23,3M) i år.

Tack vare våra lojala kunder och vår mycket kompetenta personal hjälpte vår grossistförsäljning, onlineförsäljning och licensintäkter oss att begränsa nedgången i vår nettoomsättning till 20 procent, säger Alahuhta-Kasko.

Rörelseresultatet minskade samtidigt med 28 procent och landade på ungefär 28 miljoner kronor (€2,7M).

Marimekko kunde anpassa sin verksamhet snabbt i den exceptionella situation som orsakats av coronaviruset, och vårt resultat under andra kvartalet var en bra prestation med tanke på de svåra omständigheterna, säger Alahuhta-Kasko.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se