Som vi tidigare berättat började ökningen enligt DIBS mätningar redan i julhandelns mynning, på Black Friday. När Green Monday nåddes den 12 december hade julhandeln på nätet redan ökat med en femtedel.
Men ökningen stannade inte där, visar nu en ny mätning från betalleverantören. Totalt under månaden från Black Friday och fram till julafton ökade handeln på nätet med totalt 28 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Detta samtidigt som handeln i fysiska butiker endast ökade med 6 procent.
"E-handeln en naturlig del"
Till på det så ökade antalet online-transaktioner med hela 52 procent och DIBS konstaterar att höjdpunkten för julhandeln tidigarelagts i takt med att Black Friday växt i omfång.
- I år har julhandeln på nätet fått sitt eget dopningsmedel genom Black Friday och tack vare denna rekordstart slår den totala julhandeln på nätet ett kraftigt rekord. Naturligtvis finns det även andra underliggande orsaker till ökningen. E-handeln är numera en naturlig del av svenskarnas konsumtion, där bekvämlighet är det starkaste skälet för att handla på nätet, enligt våra undersökningar. De stora utmaningarna för webbutikerna är att en så stor del av årets julförsäljning numera sker till rabatterade priser och att konkurrensen från utlandet är så hård säger, säger Daniel Larsson, vice VD på DIBS.
En annan intressant iakttagelse som DIBS gör är att handeln i fysiska butiker som sker på själva julafton ökar med 7 procent jämfört med förra året. Trots att många är ute i god tid när de handlar e-julklappar så är alltså även andelen sista-minuten-shoppare en ständigt växande skara.