ANNONS

DIBS: Näthandeln ökar fyra gånger mer än fysiska butiker

DIBS: Näthandeln ökar fyra gånger mer än fysiska butiker
Oklart om e-handlande konsumenter har något kvar i spargrisen efter jul

Julhandeln so far: E-handeln raketar - traditionell handel ökar måttligt.

ANNONS

Både e-handeln och julhandeln har ökat för varje år som gått. Nu visar en ny undersökning att det som ökar allra mest är e-handeln på nätet.

Betalleverantören DIBS, vars undersökningar baseras på antalet faktiska online-transaktioner, har tittat på hur svenskarnas konsumtion ökar eller minskar under julruschen, jämfört med tidigare år.

Från Black Friday till Green Monday

Den mätta perioden är mellan Black Friday och det som kallas Green Monday, vanligen den andra måndagen i december. Och trenden är tydlig: Julhandeln på nätet går som en raket, men handeln i de fysiska butikerna endast måttligt. Den femprocentiga omsättningsökning som den fysiska handeln resulterat i mellan den 25 november och den 12 december i år är inte ens i närheten av motsvarande ökning inom e-handeln, som slutar på hela 20 procent.

Om man ser till antalet transaktioner så är trenden ännu tydligare. På nätet ökade köpen med 41 procent under den mätta perioden medan de i fysiska butiker endast ökade med sju procent.

Handlar lite men ofta

Däremot minskar genomsnittsbeloppet som nätshopparna handlar för. Siffran landar på 519 kronor i år jämfört med 694 kronor per genomsnittsköp i fjol. Detta tros bero på de allt mer generösa rabatter som många e-handlare erbjuder under Black Friday och rapportförfattarna varnar för att lönsamheten under julhandeln på sikt kan komma att minska för många nätbutiker om trenden fortsätter.

En annan orsak att vi betalar mindre per köp är att många tenderar att handla lite åt gången men många gånger.

– Julhandeln på nätet ökar kraftigt och vi handlar fler gånger men för lägre belopp per gång. Detta då e-handel numera är en så naturlig del av konsumenternas köpbeteende och man köper ofta enstaka varor, men även eftersom mycket av julhandeln på nätet drivs av kampanjerbjudande och konsumenten köper varan där hen får det bästa erbjudandet. Att julhandeln också startar tidigare på nätet kan innebära att trycket i slutskedet minskar, vilket ökar chanserna för att alla konsumenter ska få sina paket i tid, säger Daniel Larsson, ‎vice vd på DIBS, i ett pressmeddelande.

Rekordökning på Black Friday

Och än så länge går det ingen nöd på e-handlarna under Black Friday, enligt rapporten. Årets upplaga blev nämligen för första gången det verkliga startskott på julhandeln som köpfesten så länge strävat efter att bli. Enligt DIBS mätningar ökade e-handeln hos svenska webbutiker med rekordstora 59 procent bara under Black Friday. Efterföljande Cyber Monday ökade med 12 procent i omsättning jämfört med senare år och 29 procent om man ser till antalet transaktioner.

Och som det verkar så sker den ökade e-handeln delvis på bekostnad av de fysiska butikernas försäljning. Både under Cyber Monday och den mindre kända Green Monday minskade handeln i de fysiska butikerna med två procentenheter.

Fysisk handel väntas öka under veckan

Dock påminner DIBS om att den mest intensiva julruschen antas börja först från och med idag. Den hittills uteblivna stora omsättningen i de fysiska butikerna har alltså fortfarande en knapp vecka på sig att ta far, påminner rapportförfattarna. Dessutom väntas många föredra fysiska butiker framför e-handel ju närmare jul vi kommer. Detta då man befarar att inte hinna få sina beställda varor i tid innan de ska ta plats under granen.

LÄS ÄVEN: Ingen orderökning: Vad händer med julhandeln?

Michell Grönlund