ANNONS

DIBS lanserar kassa - "ska förändra spelplanen för den nordiska e-handeln"

DIBS lanserar kassa - "ska förändra spelplanen för den nordiska e-handeln"
Daniel Larsson, VD DIBS

Storslagna planer för e-handelskassan Easy.

ANNONS

Det har varit på tapeten ett tag nu att DIBS och moderbolaget Nets planerar en e-handelskassa i någon form. Förra veckans helgläsning på Ehandel.se avslöjade även att en fullständig kassa, med flera betalsätt, nu var mycket nära.

“Marknadens bästa checkout”

I dag meddelar DIBS och Nets att de lanserar “nästa generations betallösning” och de talar förstås om den beryktade kassan som nu fått namnet Easy. Vad namnet ska symbolisera kan vi nog alla lista ut.

- Easy är ett nytt kapitel som förändrar spelplanen för den nordiska e-handeln där vår ambition är att ha marknadens bästa checkout för alla betalsätt. Våra studier visar att det är viktigt för konsumenterna att fritt kunna välja betalsätt – det har varit centralt under hela projektet. De kunder och partners som vi pratat med om tjänsten ser också mycket positivt på den nya lösningen, säger Daniel Larsson, ‎VD på DIBS.

E-handlare igång på 24 timmar

Kassan låter slutkunderna välja fritt mellan faktura eller kort och har man handlat tidigare ska det bara krävas ett klick för att slutföra ett köp. Easy ska vara en allt-i-ett-lösning och enligt DIBS är det den enda i sitt slag i Norden. För e-handlare ska det vara mycket enkelt att installera kassan i sin webbutik.

“Easy har en helt pappersfri registrering, genom BankID, som väsentligt förkortar startsträckan att starta upp betalningar för sin webbutik. Målsättningen är att vara igång inom 24 timmar.”

Samtidigt ska det finnas färdiga moduler för e-handelsplattformarna WooCommerce, Magento, OpenCart och Prestashop.

De kunder som redan sparat sin information en gång tidigare ska endast behöva ange e-postadress och postnummer, likt andra kassalösningar. Det ska även gå att spara flera leveransadresser och flera kort.

“Man kan också betala med alla internationella betalkort, liksom betala med företagskortet, och få leveransen till företagets adress.“

Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, meddelade sent igår på Twitter att betalbolaget nu sparat 2 miljoner kort med sin nya tjänst “Kom ihåg mig”. Denna tjänst inkluderas i den nya kassan och sägs öka konverteringen för nätbutikerna.

- Vi börjar se den fulla potentialen av investeringarna som Netsgruppen gjort inom e-handel, och denna heltäckande betallösning - som är den enda i sitt slag i Norden - gör det superenkelt för både webbutiker och konsumenter att ta betalt respektive betala på nätet, säger Jan Lundequist, produktansvarig för Nets e-handelslösningar i Sverige.

Easy har testats med ett antal pilotkunder i Sverige och erbjuds nu till alla webbutiker "hos anslutna partners".

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se