Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Diamanthandlaren expanderar i Europa - med välslipat koncept

Grundaren Victor Halvarsson i ett av företagets showrooms
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Är väl uppskattat".

ANNONS

Svenska smyckeshandlaren Vanbruun lyckades under 2022 öka sin försäljning till 122 miljoner kronor. Det trots att kunderna höll allt hårdare i plånboken i takt med ökande elpriser och stigande inflation.

LÄS ÄVEN: Norge räddade diamanthandlaren som slog 120 miljoner

En starkt bidragande anledning till att tillväxtkurvan fortsatte att peka åt rätt håll var bolagets Norge-satsning. Vanbruun har själva påpekat att man har varit något sena med att blicka utomlands. Men nu ska det bli ändring på den fronten.

I år kommer vi nog bara att satsa utanför Sveriges gränser, men förstås bibehålla vår position här hemma. Men vi kan inte sälja så mycket mer i Sverige om man ser till vår marknadsposition, berättade Victor Halvarsson, vd och grundare av Vanbruun, i en intervju med Ehandel tidigare i år.

Första utanför Norden

I Norge, som under 2022 stod för runt 10 procent av omsättningen, har Vanbruun tidigare satsat på sin e-handel i kombination med ett showroom i Oslo. Och det är just kombinationen av online med offline som kommer att ligga i fokus när e-handlaren nu gör en större satsning i Nederländerna.

Till helgen kommer Vanbruun att hålla ett event med privata konsultationer i Amsterdam. Det är det första liknande eventet utanför Norden, och tanken är att ge kunderna en chans att uppleva sortimentet personligen.

Konceptet är väl uppskattat och hålls med jämna mellanrum runt om i Norden, och vi tror att det kommer att uppskattas i Nederländerna också. Det ger våra kunder möjlighet att uppleva våra smycken på nära håll och få personlig vägledning från våra erfarna experter, säger Victor Halvarsson i en kommentar.

Dela artikeln: