Tiden då lyxvaror och e-handel inte ansågs gå speciellt bra ihop, är definitivt ett minne blott. Åtminstone om man tittar på e-handelsföretaget Vanbruun.com, som under sitt senaste verksamhetsår ökade omsättningen med nära 70 procent.
LÄS ÄVEN: Vanbruuns diamantsuccé: Slog 25 miljoner kronor
På gång i totalt fem länder
Som vi tidigare har berättat, är diamantbutiken Vanbruuns mål för det här året att komma upp i en omsättning på 40 miljoner kronor. Och nu kommer nya besked om hur det målet ska nås.
Enligt en intervju som Breakit har gjort med Vanbruuns grundare och vd Victor Halvarsson, kommer nämligen bolaget att i höst lansera sin verksamhet i Norge. När det steget väl är avklarat väntar Danmark, Tyskland, Österrike och Schweiz.
- Vi säljer redan för en halv miljon i Norge utan att ha gjort någonting, de hittar oss via Google och Instagram, med en norsk sajt räknar vi med ännu mer försäljning. Men det har tagit lite längre tid att få upp den än vad vi hade tänkt oss, säger Victor Halvarsson till nyhetssajten.
"Säljer mer och mer till utlandet"
Med så pass exklusiva produkter som diamanter i sortimentet, kan man inte direkt räkna med att kunderna shoppar varje vecka. Och att hitta nya kunder utanför Sveriges gränser var någonting som stod högt på agendan även när vi senast hade kontakt med Vanbruuns vd.
- Den internationella handeln har fått ökad betydelse, vi ser att vi säljer mer och mer till utlandet och den ökade konkurrensen kommer främst från utländska aktörer. För vår del blir det spännande att se hur Brexit påverkar kundernas köpbeteende då många duktiga konkurrenter finns just i Storbritannien, sade Victor Halvarsson i januari i år.
LÄS ÄVEN: Med 15 miljoner i omsättning efter tre års e-handel