Kraven på snabbare och smidigare leveranser, oavsett vart kunden befinner sig, blir allt tuffare. Därför påbörjade DHL:s utvecklingsgrupp i Bonn hösten 2011 ett idéarbete tillsammans med sina kollegor i Sverige.
Målet var att ta fram en plattform som möjliggör flexiblare leveranser över hela Stockholm. Resultatet blev MyWays, en leveranstjänst som bygger på att privatpersoner sköter leveransen direkt till slutkund.
Med hjälp av en speciellt framtagen mobilapp registreras paketet som finns hos något av DHL:s utlämningsställen. Beställningen blir därmed synligt för alla MyWays användare som har möjlighet att hämta och leverera paketet till önskad adress mot en ersättning.
–Tanken med tjänsten är att ge möjlighet till flexibla leveranser, vid den tid och till den plats som kunden önskar, säger Emmelie Johansson, marknadschef på DHI freight.
Mottagare bestämmer ersättning
Stockholm blir första staden i världen med att testa tjänsten och redan under sommaren testades den av outdoorhandlaren Addnature.
– Det blev mycket uppskattat av våra kunder, säger Addnatures delägare Klas Berggren, som berättar att runt 100 paket levererades under de sex veckor som försöket pågick.
Ersättningen för att leverera ett paket ligger mellan 30 och 150 kronor. Ersättningsnivån sätts av mottagaren, som själv bestämmer hur mycket det är värt att slippa gå och hämta sitt paket.
Men tjänsten är inte endast avsedd för Stockholm och andra storstäder. Man tror även att den kan bli användbar på glesbygden, och att den på sikt kan bli ett världsomspännande koncept. Och på DHL tror man inte att den här typen av leveranser löper större risk för bedrägerier än andra.
– Den som levererar paket har identifierat sig med hjälp av sitt personnummer, och mobilen där appen är nerladdad är spårbar, så detta system innebär inte större risker än andra leveranstjänster, säger Peter Hesslin, vd för DHL i Sverige.
Källa: Press, Dagens Handel
Â
Relaterade nyheter:
Raketsnabba leveranser med farmor i förarsätet