Det ukrainska IT-företaget Devlight har nu ambitioner att ta sig in på den svenska marknaden. Devlight har nått betydande framgångar i den digitala transformationen av de största företagen på marknaden.Efter många års arbete och implementering av moderna digitala lösningar i Ukraina är Devlight redo att ta med sin erfarenhet och expertis till ett av de mest innovativa länderna i Europa. Läs mer om hur företaget planerar att vinna nya kunders förtroende och exakt vad de kommer att erbjuda den svenska marknaden, läs vår intervju med Devlights VD Ihor Polych.
– Om du kort beskriver Devlights utvecklingsväg, vad handlar den om? Vad var det ursprungliga målet och vilket skede befinner sig företaget i nu?
Devlight har alltid strävat efter att digitalisera ekonomin och vara ledande inom implementering av mobil applikationer. Vi satte som mål att hjälpa företag att omvandlas till Mobile First Business, eftersom detta är framtiden, och de senaste 8 åren har vi rört oss i denna riktning.
Till en början var det verkligen många invändningar: att det skulle räcka med en webbplats eller att e-handel i dagligvaruhandeln är omöjlig – vem köper bröd, tomater och bananer genom mobilapplikationer!? Men tack vare verkliga resultat är de flesta av dem som tackade nej till oss för 5-7 år sedan nu våra kunder. Vi samarbetar med stora ukrainska företag som också sätter upp mål för att digitalisera sin verksamhet, och vi ser hur mobil applikationer blir ett integrerat och värdefullt verktyg inom deras affärsmodeller. Nu är området för vår verksamhet inte bara utveckling, utan ett helt ekosystem av tjänster: hitta ett värdeförslag, främja tillämpningar på marknader, användarundersökningar, sätta upp analys och kommunikationsdesign..
Vi vet hur man skapar en applikation med ett unikt värde för användaren som kommer att gynna verksamheten, så vi känner att vi redan har nått en viss nödvändig nivå i Ukraina. Vidare planerar vir att utveckla ekosystemet. Vi vill överföra den kunskap, erfarenhet och expertis som samlats under åren till en ny ambitiös marknad och det är därför vi går in på den svenska marknaden.
– Varför valde ni Sverige bland alla europeiska länder?
Det är en kombination av flera faktorer. För det första ser vi att detta är ett mycket innovativt land. Här är innovationsindex ett av de största i Europa, och Stockholm är den största staden i Europa sett till antalet enhörningar. Denna statistik kännetecknar Sverige som ett innovativt land öppet för digital teknik, och det är intressant för oss.
Dessutom har Sverige och Ukraina många kopplingar och en utvecklad bas av exporterade IT-tjänster. Vi har varit här på en studieresa två gånger som en del av IT-företagens resa. Vi upptäckte delvis marknaden och lärde känna ekosystemet Denna erfarenhet fick oss att förstå att trots all innovationskraft i Sverige, finns det ett tomt rum här, och först och främst handlar det om användarupplevelsen och kommunikationen i applikationen. Så vi ser att Devlight-upplevelsen verkligen kan komma väl till pass här.
– Så vad gör att Devlight sticker ut inom det konkurrensutsatta området för utveckling av mobilapplikationer??
Vi täcker nu hela mobilappens värdekedja – - från idébildning, testning av idén på marknaden, till att stödja projektet i tillväxtfasen och därefter. Och vårt tillvägagångssätt har testats genom att utveckla applikationer för många nischer och behov, t.ex. detaljhandel och e-handel, fintech, logistik, sjukvård och lojalitetsprogram. Vi har nyligen passerat gränsen för 35 miljoner nedladdningar av våra applikationer. Faktum är att nästan alla ukrainare har interagerat med applikationer som utvecklats eller för närvarande utvecklas av Devlight.
Idag söker företagsöker idag inte bara en entreprenör för att utföra engångsuppgifter av samma typ, utan snarare en partner som är redo att ta en stor del av ansvaret och vara en kompetent expert på lång sikt. Det är precis vad vi vill tillföra den svenska marknaden.
Dessutom står hela branschen nu inför massiva nivåer av bedrägerier och cyberbrott. Genom att arbeta i Ukraina under ett fullskaligt krig, förstår vi vad dataskydd är. Det är därför vi på Devlight har gjort det till vårt uppdrag att skydda kunddata och själva produkterna så mycket som möjligt i enlighet med bästa praxis för dessa ändamål
– Hur säkerställer Devlight att mobilapplikationer som utvecklas ger resonans och engagerar användare?
Under åren vi arbetat med kunder från olika nischer och med olika önskemål har vi på Devlight utvecklat en viss arbetsmodell, som fick namnet Fusion Framework. Den är baserad på 8 nyckelprinciper som vi fokuserar på för att skapa en avancerad applikation:
- Strategi + Stor idé – vi tror att grunden för en framgångsrik produkt är en tydligt definierad strategi och en stor idé, som formas utifrån en djup analys av marknaden, konkurrenter och målgrupp, samt konceptet JTBD (Job To Be Done) ), som hjälper till att förstå användarnas verkliga behov och lösa deras verkliga uppgifter;
- Dynamiska värdeerbjudanden som anpassar sig till marknadens förändringar och användarbehov. Detta gör att du ständigt kan förbättra produkten;
- Våra produkters differentiering och praktiska egenskaper säkerställer att de sticker ut på marknaden med unika egenskaper och hög effektivitet för att lösa verkliga användarproblem;
- För att öka engagemanget och interaktionen introducerar vi interaktiva funktioner, sociala element och mekanismer gamification;
- Vårt tillvägagångssätt är användarcentrerat: vi tar hänsyn till deras behov och förväntningar i varje utvecklingsstadium, och involverar aktivt användare i att testa prototyper och tar hänsyn till deras feedbackkommunikation. Vi fokuserar på en djup förståelse för användarna, deras sammanhang för produktanvändning och krav. Tack vare detta får användaren en intuitiv och effektiv produkt;
- Vi använder även Data-drivet tillvägagångssätt - alla beslut i processen för produktutveckling och förbättring baseras på dataanalys, inklusive A/B-testning och analys av användarbeteendemönster. Detta gör att du kan optimera funktionaliteten och förbättra användarupplevelse;
- Hooked Effekt-principen stärker användarens önskan att återvända till applikationen tack vare dess inbyggda triggers och belöningssystem;
- Och slutligen en hög nivå av teknik och design, eftersom detta är det enda sättet att säkerställa hög prestanda, säkerhet och bekvämlighet för användarna.
Var och en av dessa steg är noggrant planerade och hela teamet av mobilapplikationsutvecklare – designers, ingenjörer, projektledare, marknadsförare – har ett nära samarbete om vart och ett av dem. Detta tillvägagångssätt underlättar skapandet av applikationer för Android eller iOS som uppfyller användarnas och marknadens höga krav.
– Kan erfarenheten av samarbete med kunder på hög nivå i Ukraina vara till hjälp för Devlight att ta sig in på den svenska marknaden? Och vilka utmaningar ser ni redan med att gå in på den nya marknaden?
Erfarenheten av att arbeta med de största ukrainska företagen i den ekonomiska sektorn ger oss en viss nivå av expertis - vi vet hur man arbetar med komplexa förfrågningar från stora kunder. Det gäller att bygga relationer med flera vektorer, och att ta hänsyn till dynamiken i ett stort företag Och naturligtvis, förmågan att lyssna på intressenter, förstå och kombinera företagets behov på vägen mot Mobile First Businesses i sammanhanget av att skapa mobilapplikationer.
Samtidigt förstår vi att vi kommer att vara underdogs på den svenska marknaden, och detta är vår främsta utmaning nu - att vinna förtroende och gå över till positionen som pålitlig partner. Vi har redan flera förfrågningar från lokala företag och är redo att arbeta med framtida kollegor "på sikt", och vi är inte rädda för att satsa 5-10 år på att bygga relationer.
– Hur planerar Devlight att påverka den svenska tekniksektorn och dess kunder?
Vi arbetar för närvarande aktivt med projektet App Playbook. Det är en omfattande metod för att bygga och skala mobilapplikationer. Projektet bygger på ett strukturerat tillvägagångssätt som omfattar 75 uppgifter som täcker hela applikationsutvecklingens livscykel – från idé till support efter lansering. Med verkliga exempel från mer än 120 framgångsrika projekt erbjuder den här guiden praktiska verktyg, mallar och expertråd för att hjälpa grundare, entreprenörer och chefer påskynda utvecklingsprocessen med 3-5 gånger, samtidigt som den garanterar hög produktkvalitet och säkerhet.
App Playbook, utvecklad av Devlight, bygger på lång erfarenhet av att arbeta med ledande företag och innovativa startups.. Den är avsedd för den som vill närma sig applikationsutveckling på ett systematiskt sätt, vilket minimerar risker och kostnader. Med hjälp av App Playbook kan utvecklare dra nytta av rika resurser och steg-för-steg-instruktioner som gör det enkelt att anpassa utvecklingsprocessen till olika branscher och projektskalor.
– Vad tror du är framtiden för utveckling av mobilapplikationer och hur förbereder Devlight sig för detta? Och vad är Devlights planer för nya marknader?
Konkurrensnivån på mobilapplikationsmarknaden i samband med företag som erbjuder produkter och slutanvändare ökar kraftigt. Så företag bör tänka på det värde som de ger konsumenten, nivån på teknik och design i sina produkter, samt dataskydd och personalisering.
Vi jobbar mycket exakt i denna riktning.
En annan punkt är integrering av generativa AI-modeller i mobila applikationer, vilket kommer att skapa nya möjligheter för användaren och verksamheten. Vi testar för närvarande nya sätt att kommunicera offline med klienten med hjälp av en mobilapplikation.
Vi är intresserade av att komma in på marknaderna i andra skandinaviska länder, så vi kommer att fokusera våra ansträngningar i denna riktning, att studera marknadsmöjligheter och utveckla nya produkter och tjänster.
Devlight, en erkänd ledare inom mobilteknik, förbereder sig för att ta nästa steg i Sverige.. Om du är intresserad av att hålla ditt företag före konkurrenterna, skicka in en förfrågan och ta del av en kostnadsfri konsultation.? Skicka en ansökan och ta del av en kostnadsfri konsultation. Gå till vår sida och gå med i den digitala revolutionen tillsammans från Devlight.