"Nya WOM-marknadsföringen".
Hur mycket tar svenska influencers för ett inlägg på sociala medier? Det är nästintill en omöjlig fråga att svara på, eftersom de större profilerna ofta sköter förhandling och fakturering själva eller via olika agenturer. Men om vi avgränsar lite, och fokuserar på mindre profiler som i många fall tar hjälp av faktureringstjänster kan vi nog få ett ungefärligt svar på vår fråga.
Influens.se hörde därför av sig till Gigapay, företaget som hjälper influencers med bland annat fakturering och bokföring.
Vi jobbar främst med micro- och nano-influencers, och enligt vår statistik har influencers i Sverige fått 3 613 kronor per publicering i genomsnitt, och medianvärdet ligger på 1 104 kronor, säger Mário Sérgio Rodrigues, marknadschef på Gigapay, till Influens.se.
Gäller det inlägg på alla olika sociala medieplattformar?
Ja, precis. De influencers som vi jobbar med driver kanaler på olika plattformar. Men de flesta gör betalda samarbeten på Instagram och TikTok.
Hur ser läget ut internationellt?
Den globala genomsnittliga ersättningen per inlägg är: Nano-influencers får mellan 10 och 100 dollar, och micro-influencers mellan 100 och 500 dollar. Jämför vi detta med den svenska influencermarknaden så kan jag säga att den svenska ser stabil ut och att influencer marketing vinner allt mer mark.
Kan du uppskatta hur mycket influencermarknaden vuxit under året?
Influencermarknaden har ökat exponentiellt under de senaste tre åren. Störst tillväxt har vi sett mellan 2020 och 2021, då växte branschen 42 procent globalt. Intressant är att branschen "endast" ökade med 20 procent under 2022, och nådde 16,4 miljarder dollar. Alltså runt 171 miljarder kronor. Fram till 2028 förväntas branschen nå 84,89 miljarder dollar.
LÄS ÄVEN: Ny rapport: Så mycket tjänar stora profiler och micro-influencers på sociala medier
Enligt Mário Sérgio Rodrigues kommer influencer marketing att fortsätta växa i år, men det är inte de största profilerna som kommer att plocka marknadsandelar.
År 2023 kommer att bli det gyllene året för influencers - speciellt inom micro- och nanosegmentet. Marknadsförare har nämligen insett att det lönar sig mer att optimera sina marknadsföringsstrategier, än att minska investeringarna. De som använder sig av profiler i de nämnda segmenten har nått otroliga engagemangsnivåer och konverteringar, säger han och tillägger:
Micro- och nanoinfluencers har till och med på senare tid kallats för nya WOM-marknadsföringen.
WOM står för "Word of Mouth", och betyder "Mun till mun"-marknadsföring på svenska. Ett koncept som anses vara den mest naturliga och effektiva formen av annonsering, och går ut på att människor rekommenderar eller berättar om en produkt eller tjänst till sin omgivning. Ofta baserat på sin egen erfarenhet av produkten eller tjänsten.
Det största problemet är dock att det inte finns något specifikt sätt att mäta WOM på. Men det finns mätmetoder som är kända för att påverka kundernas beteende att rekommendera en produkt eller varumärke till sina vänner och familj. Företag kan nämligen mäta sin "Net Promoter Score", känt som NPS, som mäts genom att be kunden att betygsätta frågan "hur sannolikt är det att du rekommenderar det här till en vän?", säger Mário Sérgio Rodrigues.
Man kan även mäta via "Customer Satisfaction Score", CSAT, som mäts genom att be en kund att betygsätta frågan "Hur nöjd är du med vår produkt/tjänst?". Om kunden är nöjd med din produkt eller tjänst är de mer benägna att rekommendera den till sina vänner och familj, och på grund av deras närhet och förtroende finns det en högre chans att även de konverteras.