Den amerikanska jätten Walmart, som kämpar med att komma ifatt Amazon online, har nu lanserat en ny funktion för sina kunder.
Företaget har uppenbarligen snappat upp att kidsen gillar att “texta” allt och alla. Så nu vill Walmart skapa en sömlös upplevelse för de hippa kunderna. Den nya funktionen heter Text to Shop och gör exakt vad namnet antyder, det vill säga låter konsumenterna sms:a sig till en beställning.
Så hur funkar det? Jo, det är inte bara att skriva in exakt det du vill köpa utan det är lite smartare än så. Kunden kan exempelvis skriva in “frukostflingor” i chatten och då svarar Walmarts chatbot med att lägga en passande, tidigare köpt produkt inom denna kategori, i kundvagnen.
Sedan får kunden välja att antingen byta ut produkten, om den inte var önskvärd, alternativt ändra mängden eller ta bort den helt.
Har du slut på proteinpulver när du gör din morgonsmoothie? Sms:a Walmart för att lägga till den i din kundvagn. Ska du vara värd för lite fler personer vid middagsbordet ikväll än vad du ursprungligen planerat? Sms:a Walmart för att snabbt beställa ingredienserna du behöver och schemalägga din hämtning, skriver Walmart om den nya tjänsten.
Innan du kan börja texta med Walmart så måste du förstås ge dem tillåtelse att koppla ihop ditt konto hos dem med tjänsten och ange vilket nummer du kommer messa ifrån. Men sen är du alltså redo att sköta all din shopping via text.
Vi vet att det är en prioritet för upptagna familjer och hårt arbetande unga att hitta möjligheter att sakta ner och leva i nuet. Det var det som inspirerade Text to Shop, skriver detaljhandlaren.