ANNONS

Detaljhandelsjätte köper halv nätbutik för 9 miljarder

Detaljhandelsjätte köper halv nätbutik för 9 miljarder
Tim Steiner och Steve Rowe har kommit överens

Detaljhandlare och e-handlare går ihop i mångmiljarddeal.

ANNONS

Det händer grejer i Storbritannien, och vi snackar inte om Brexit. Landets ledande nätmathandlare, Ocado, och en av landets största detaljhandlare, Marks & Spencer, har ingått ett så kallat “joint venture”.

I går gick de båda företagen ut och bekräftade rykten om att de var i samtal om en större deal och idag är det klart. Det sägs handla om ett samarbete men i praktiken så köper Marks & Spencer halva Ocados brittiska verksamhet för 750 miljoner pund, vilket är över 9 miljarder svenska kronor.

E-handelsverksamheten kommer att fortgå som vanligt på Ocado.com med skillnaden att e-handelsplattformen kommer att få tillgång till Marks & Spencers produkter. Ocado kommer även att få tillgång till Marks & Spencers kunddatabas från och med september nästa år. Marks & Spencer (M&S) är stora inom mat, men säljer även många andra produktgrupper.

- Genom att kombinera magin i M&S Food med Ocados ledarskap inom e-handelsteknik kan vi omvandla den brittiska nätmathandeln genom att erbjuda kunderna det bredaste, mest innovativa och relevanta sortimentet i en brittisk mataffär med prisbelönt service. Vårt partnerskap med Ocado kommer att skapa gemensamt värde för våra kunder, kollegor, partners och aktieägare, säger Marks & Spencers CEO Steve Rowe i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Handelsjätte stänger 100 butiker i spåren av e-handeln

Utvecklingen för Marks & Spencer har inte varit strålande den senaste tiden och genom att köpa in sig i Ocado hoppas företaget ta nästa steg på sin digitala resa.

- Detta är ett transformativt steg framåt när det gäller att forma framtiden för M&S och att bli en verklig “digital first” återförsäljare med minst en tredjedel av verksamheten online, säger Steve Rowe.

Miljarddealen omfattar Ocado Retail och alltså inte Ocado Solutions, som säljer vidare den teknik som utvecklats inom Ocados verksamhet. En av kunderna till Ocados teknik är svenska ICA.

LÄS ÄVEN: Ica investerar 1,1 miljarder i robotlager för e-handeln

Den samägda Ocado-verksamheten, mellan Ocado Retail och M&S, kommer dock förstås att få full tillgång till tekniken och samtidigt bli en av de största kunderna att använda den.

- Jag tror att detta är det bästa resultatet för kunderna, vilket erbjuder ännu större utbud, service, kvalitet och värde. Det bästa resultatet för våra Ocado Solutions-partners, vilket skapar en starkare plattform för att innovera och utveckla vår unika och proprietära teknik. Det bästa resultatet för Ocado Solutions med ytterligare godkännande från en ledande global återförsäljare, säger Ocados vd Tim Steiner.

LÄS ÄVEN: Kinnevik går in med 900 miljoner i MatHem

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se