Här kommer goda nyheter för dagligvaruhandeln på nätet. Svenskarna som handlar mat online spenderar både mer och köper hälsosammare mer jämfört med snittköp i fysisk butik, visar forskning.
Detta trots att kunderna inte har möjlighet att titta närmare på produkterna som läggs i varukorgen.
För e-matbutiken blir det väldigt viktigt att garantera leveranskvalitén men det är inte alltid lätt. Exempelvis bananer vill vissa ha omogna medan andra vill ha gulare, säger Sara Rosengren, professor på Handelshögskolan i Stockholm, till SVT.
Medan de fysiska butikerna gärna placerar de varor som lockas till flest köp längst in i butiken, för att kunden ska passera så många varugrupper som möjligt, får e-handeln göra tvärtom för att locka till köp.
I e-handeln är logiken omvänd. Där handlar det om att visa rätt produkt för kunden. När man väl har gjort det visar man upp andra produkter som kan vara alternativ eller passa till, eller produkter som andra kunder tittat på, säger Sara Rosengren och fortsätter:
Motsvarigheten till ”godiset vid kassan” är i e-butiken att du automatiskt får förslag på passande varor till de i din varukorg eller förslag på sådant som folk ofta glömmer.